Våra Scoutar /Nykomlingen

Movies & Pictures

Våra Scoutar /Nykomlingen

Inläggav Arf » sön 16 dec 2012, 23:20

Hej! Jag är ny här och tänkte bara visa lite bilder på de scoutar vi har/ har haft.

Jag börjar med "min" som egentligen hela tiden var farsans men jag använde den sista tiden innan den såldes för något år sedan. köptes ca -90, renoverades -92 och då byttes v8an mot en sd33 med turbo.
Den brukades sedan i 14 år, fick sedan stå undangömd tills jag plockade fram den. Då såg den ut såhär:
Bild

En snabb förvandling senare till besiktning:
Bild
Bild

Exlusivt trägolv i den bakre delen (ingen plåt under)
Bild

Utrustades med en ny dieselvärmare, Webasto, och extraljus.
Bild

Diodljus och putsade glas gjorde att man kunde se instrumenten på kvällen.
Bild

Byggde om ett "lång-tak" från traveller (Mycket mer info om det finns om någon är intresserad)
Bild
Bild
Bild

Hela bilen målad blå med:
Bild

Är man stor måste man vara snäll?
Bild

Det var lite bilder på den scouten. Pappa och min kusins far har ägt många fler och har även några kvar än, lägger upp bilder på dem vid senare tillfälle.

//Mvh Robin
Användarvisningsbild
Arf

Re: Våra Scoutar /Nykomlingen

Inläggav Morgan_G » tor 20 dec 2012, 17:57

Alltid kul att titta på lite Ih's, blev lite förvånad över fälgarna, finns det alltså att köpa annat än white/black/chrome spoke med tanke på det udda bultmönstret?
Morgan_G

Inläggav Arf » fre 21 dec 2012, 00:34

Kommer upp bilder på fler någon dag :) Ja dessa har jag för mig kom från en Dodge av något slag. (kan vara fel informerad)
Användarvisningsbild
Arf

Inläggav alfscout » fre 21 dec 2012, 11:25

Jätteintressanta bilder och kommentarer! Jag skulle vara mycket tacksam om du berättade lite om hur du fixat den taskiga instrumentbelysningen med dioder. Var du köpt dem, hur du kopplat etc. 8)
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav Morgan_G » fre 21 dec 2012, 14:00

Samma här när det gäller instrumenteringen, när du skriver polerat glasen hur gjordes detta med typ autosol? Mitt glas till hastighetsmätaren är alldeles mjölkigt och skulle absolut behöva fixas men hur?
Morgan_G

Inläggav Arf » fre 21 dec 2012, 22:19

Roligt att det uppskattas!
Precis, polerade glasen med autosol! Båda sidorna. Det är inte det mest optimala kanske då det kan vara lite grovt men mina blev många resor bättre iallafall.

Köpte dioder och motstånd på kjell&co (www.kjell.com) Minns inte motståndens resistans, men det hjälpte killen i affären till med. annars kanske man kan se det på den här bilden jag hittade i ih-mappen.
Bild

Sedan tog jag ur ledarna ur lamphållarna, lödde dit ett motstånd i serie med varje diod. sen tryckte jag ner det i lamphållaren och justerade så det inte blev kortis bland benen till delarna. På just denna som var den första är det bara en diod, de andra satte jag dubbla på.
Bild

Hastighetsmätare före:
Bild

Efter:
Bild

Bonusbild, hittade en på motorummet och hur det såg ut.
Bild
Användarvisningsbild
Arf

Inläggav alfscout » tis 25 dec 2012, 14:15

Jag skulle gärna vilja veta hur du kopplats instrumentbelysningen - förbi reostaten, antar jag. Eftersom jag inte alls kan något om elektronik frågar jag dig också om du skulle kunna hjälpa mig att "diodisera" lamphållarna ifall jag skickade dem till dig - och naturligtvis vad det skulle kunna kosta att få det gjort? Om du vill kan du svara direkt till alfscout@telia.com
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav Arf » tis 25 dec 2012, 19:03

Reostaten är kvar, motståndet gör att dioderna får ungefär samma motstånd som en vanligt glödlampa vilket gör att inget annat behöver ändras. Dock påverkas inte ljusstyrkan på samma sätt när man vrider på reostaten, dioderna ändrar knappt styrka mellan min och max.
Skickar ett mail.
Användarvisningsbild
Arf

Inläggav Arf » tis 25 dec 2012, 19:55

Lägger in lite mer bilder!

Två Scoutar till. (Den röda må se ut att vara lik min, men den har traveller/terra karossen och 1½ hytt.)
Bild

"Pappas och min" som vi nämnde dem eftersom vi använde dem samtidigt. Dock är båda pappas.
Bild

Parkerade bredvid en bekants MG :mrgreen:
Bild

Sommarsulor:
Bild
Bild

Vinterskor:
Bild

Första bilden på den svarta när den precis var färdigrenoverad:
Bild

Ytterligare en av våra scoutar:
Bild
Bild
Bild

Det här var innan ens den röde ställdes undan som jag skrev i första inlägget, då hade vi även den här vita.
Bild
Användarvisningsbild
Arf

Återgå till Filmer & Bilder