bilfackta lastbil modell C från 30 talet

IH Trucks

bilfackta lastbil modell C från 30 talet

Inläggav volvo-54 » lör 13 jun 2009, 12:35

fins det inte någon som vet var man letar upp fakta om min c 30 ? lastbil från 30 talet
Som totalvick hjulbas.tillverkningsnumer 61.962 A.-A.
Nogon i IH klubben moste veta det?
M.v.h Bengt Jönsson
bengt@tandkulan.com
volvo-54

Re: bilfackta lastbil modell C från 30 talet

Inläggav alfscout » lör 13 jun 2009, 17:56

Hej igen! Jag har gett dig en allmän orientering om C-serien tidigare och ska nu försöka lämna fler detaljer.
Jag tror inte att du förstår vilken mängd olika hjulbaser och motoralternativ det fanns. 1933 erbjöd IH 15 olika lastbilsmodeller från 1/2 ton till 5 ton. 1936 fanns det 37 modeller inom samma viktklasser och 1939 hela 70 st (de största upp till 10 ton). Parallellt med C-serien fortsatte IH dessutom att tillverka A-, B- och D-modeller.
De medeltunga C-35 fanns med tre hjulbaser: 136, 160 och 175 tum. C-40 fanns med 145, 155 och 170 tum hjulbas. Sen fanns det "norrlandsväxlade" modeller kallade CS med varierande hjulbaser. Ser vi till motoralternativen kunde man välja mellan t.ex. fyrcylindriga Waukesha XAH (41,5 bhp) eller IH:s egen FBB på 90,4 bhp.
Tillverkningsnumren kan vi glömma - de är för länge sen borta ur rullorna. Överhuvudtaget finns det väldigt lite litteratur om de här gamla modellerna och den enda bok som listar dem är Fred Crismons "International Trucks" (det är ur den jag hämtat de här uppgifterna).
Än en gång: försök precisera vad det är för fordon du vill ha uppgift om så ska jag försöka gräva i arkivet. Dock utan att lova resultat.
P.S. Hjulbasen kan du väl mäta upp själv (om inte ramen kapats). Ett sådant mått kan vara till stor hjälp i det fortsatta sökandet. D.S.
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav pwa » lör 13 jun 2009, 19:53

Hmmm... Jag har faktiskt sett en lista med tillverkningsdatum och serienummer på Wisconsin vad det nu är där alla IHs papper hamnade. Det finns massor med dokument där på deras websida men det är ett elände att söka i dem. Jag har för mig att den var för väldigt tidiga modeller också. Tyvärr lade jag inte på minnet exakt var jag hittade den och sparade inte heller länken eftersom jag inte tyckte den var högintressant vid det tillfället...
Men ibland så klickar minnet till. Jag skall se om jag kan hitta något om den tidiga C serien när jag surfar förbi där nästa gång, vet dock inte när det blir.
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav alfscout » sön 14 jun 2009, 14:40

Tack för tipset, Paul! Jag har kollat listorna och hittat ett serienummer 922. Det handlar om CS-35 och tillverkningsåret är 1936. Låt oss anta att Bengts lastbil tillhör den serien. Jag vet inte vad beteckningen 61. före 962 står för och inte heller vad A.-A. betyder. Så än återstår obesvarade frågor.
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav pwa » sön 14 jun 2009, 23:04

När jag nu gnuggar geniknölarna ordentligt och tänker efter, så ser faktiskt serienumret lite skumt ut.
På de tidiga IH tingestarna så har jag för mig att serienumret bestod av två eller tre delar. Först kom modellbeteckningen, sedan ett femsiffrigt löpnummer, och sist kunde det komma en bokstav, A. Alltså borde ett serienummer se ut ungefär så här: C-30-26900 eller C-30-26900-A.
Just nu kommer jag inte heller ihåg vad bokstaven betydde, men det kommer säkert fram vid något bra tillfälle när det är fullständigt irrelevant... :roll:
Men jag funderar vidare...

Förresten, det sitter ett serienummer på ramen också, vänster sida, framför axeln brukar det vara stansat. Det brukar vara ganska otydligt och svårt att se, men det borde finnas där. Jag har för mig att det var någon gång i början på 1910 talet man började med chassinummer och det fanns visst en historia bakom det också...
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav volvo-54 » lör 11 jul 2009, 22:46

Hej i gen det fins norlandsväel på den men den är kapad till epatraktor så det är därför som jag behöver mer fakta inna jag börjar att ändra till lastbil igen M,v,h bengt
alfscout skrev:Hej igen! Jag har gett dig en allmän orientering om C-serien tidigare och ska nu försöka lämna fler detaljer.
Jag tror inte att du förstår vilken mängd olika hjulbaser och motoralternativ det fanns. 1933 erbjöd IH 15 olika lastbilsmodeller från 1/2 ton till 5 ton. 1936 fanns det 37 modeller inom samma viktklasser och 1939 hela 70 st (de största upp till 10 ton). Parallellt med C-serien fortsatte IH dessutom att tillverka A-, B- och D-modeller.
De medeltunga C-35 fanns med tre hjulbaser: 136, 160 och 175 tum. C-40 fanns med 145, 155 och 170 tum hjulbas. Sen fanns det "norrlandsväxlade" modeller kallade CS med varierande hjulbaser. Ser vi till motoralternativen kunde man välja mellan t.ex. fyrcylindriga Waukesha XAH (41,5 bhp) eller IH:s egen FBB på 90,4 bhp.
Tillverkningsnumren kan vi glömma - de är för länge sen borta ur rullorna. Överhuvudtaget finns det väldigt lite litteratur om de här gamla modellerna och den enda bok som listar dem är Fred Crismons "International Trucks" (det är ur den jag hämtat de här uppgifterna).
Än en gång: försök precisera vad det är för fordon du vill ha uppgift om så ska jag försöka gräva i arkivet. Dock utan att lova resultat.
P.S. Hjulbasen kan du väl mäta upp själv (om inte ramen kapats). Ett sådant mått kan vara till stor hjälp i det fortsatta sökandet. D.S.
volvo-54

Inläggav alfscout » sön 12 jul 2009, 10:06

Hej Bengt! Väldigt roligt att du tänker ta hand om den gamla epan och göra den till lastbil igen. Det torde vara omöjligt att bestämma den ursprungliga hjulbasen, så jag föreslår att du antingen väljer något av de alternativ jag räknat upp i tidigare svar eller varför inte strunta i en originalrenovering och göra en liten snygg pickup i stället? Jag bifogar ett par bilder från USA som kanske kan tjäna som inspiration. Det stora jobbet är förmodligen att tillverka en ny hytt men förlagor finns. Kom igen och låt oss höra vad du planerar!
CS-30.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav alfscout » sön 12 jul 2009, 10:08

Hej igen! Jag missade visst den andra bilden.
C-1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav volvo-54 » mån 20 jul 2009, 19:03

Hälsningar från bengt . hjulstorleken är 6,50 *20 fram 9,00 * 20 bak jag ska kolla och se om jag kan se om det fins ett nummer inslaget i ramen
alfscout skrev:Tack för tipset, Paul! Jag har kollat listorna och hittat ett serienummer 922. Det handlar om CS-35 och tillverkningsåret är 1936. Låt oss anta att Bengts lastbil tillhör den serien. Jag vet inte vad beteckningen 61. före 962 står för och inte heller vad A.-A. betyder. Så än återstår obesvarade frågor.
volvo-54

Återgå till IH Lastbilar