Byta axlar på en C 1200 4x4 -64

IH Trucks

Byta axlar på en C 1200 4x4 -64

Inläggav road222 » tor 21 sep 2006, 18:33

Hej!
Min IH är så fruktansvärt lågväxlad så jag funderar på att byta axlarna till något mera landsvägsanpassat. Pressar man hårt kommer man upp i ca. 80 km/tim. Då är också transmissionsljudet nästan läskigt. Motorn är en 304 fast den ser större ut än 304:an som sitter i scouten. Kan det vara en big-block 304? Köpte bilen i somras så jag har inte hunnit lära mej speciellt mycket om IH bilarna ännu.
Är det någon som har ett bra tips på vilka axlar/hel bil jag skall leta efter utan att det blir för stort arbete med att byta dem? Bilen har bara gått 2000 mil ännu så grejorna är i bra skick, men ändå kan jag inte släppa tanken på att byta dem......
Hälsningar Seppo Kopparhed, Ingarö.
IH 1200 flakbil 1964
road222
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:32
Ort: Ingarö

Byta axlar

Inläggav alfscout » tor 21 sep 2006, 19:36

Axelbyte har diskuterats tidigare och såvitt jag minns är det svårt att få tag i alternativ. För övrigt räcker det väl med att byta utväxling i bakaxeln (troligen Timken). Men det vet säkert andra bättre. Däremot vet jag att det aldrig har funnits några "big block" till IH - alla deras V8:or är ju big block från början. Är du säker på att det sitter en 304 i bilen? Det kan ju vara en 345 också. Hoppas att du får mer uttömmande svar av "teknikerna i klubben. Personligen tycker jag dock att du får acceptera "oljudet" eftersom det handlar om en gammal lastbil. 8)
Användarvisningsbild
alfscout
 
Inlägg: 320
Blev medlem: tor 06 jul 2006, 18:32
Ort: V Karup

Byta axlar

Inläggav alfscout » fre 22 sep 2006, 10:02

Et litet tillägg och en rättelse: Vid en närmare koll i litteraturen såg jag att 345 inte fanns som motoralternativ i C-1200. Däremot fanns minsta V8:n 266 kubiktum som alternativ till 304. Det är med andra ord säkert en 304 du har. :wink:
Användarvisningsbild
alfscout
 
Inlägg: 320
Blev medlem: tor 06 jul 2006, 18:32
Ort: V Karup

Re: Byta axlar på en C 1200 4x4 -64

Inläggav pwa » fre 22 sep 2006, 10:09

road222 skrev:Hej!
Min IH är så fruktansvärt lågväxlad så jag funderar på att byta axlarna till något mera landsvägsanpassat. Pressar man hårt kommer man upp i ca. 80 km/tim. Då är också transmissionsljudet nästan läskigt. Motorn är en 304 fast den ser större ut än 304:an som sitter i scouten. Kan det vara en big-block 304? Köpte bilen i somras så jag har inte hunnit lära mej speciellt mycket om IH bilarna ännu.
Är det någon som har ett bra tips på vilka axlar/hel bil jag skall leta efter utan att det blir för stort arbete med att byta dem? Bilen har bara gått 2000 mil ännu så grejorna är i bra skick, men ändå kan jag inte släppa tanken på att byta dem......
Hälsningar Seppo Kopparhed, Ingarö.


Det som gör det svårt att hitta axlar är troligen att bultmönstret är tämligen unikt. Om du inte har något emot att byta hjulen också så borde det vara mycket enklare att hitta axlar som passar. Kolla på axlar från de tre stora, med 8 bultar (3/4 ton), som har "klumpen" på rätt sida.
Sedan är det bara att ta fram svets och vinkelslip för fjäderfästena kommer antagligen att behöva flyttas.

Som Alf sade, det finns inga bigblock IH... Om jag inte minns fel (vilket jag gör ganska ofta) så finns det på passagerarsidan på blocket, precis under toppen, i framkant på motorn, ett ställe där motorstorlek och nummer är instansat. Bara att ta fram ficklampa och spegel och leta.

Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa
 
Inlägg: 692
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 21:07
Ort: Malmö

Byta axlar

Inläggav road222 » fre 22 sep 2006, 17:57

Tack för alla svaren!
Hjulen har jag inget emot att byta eftersom lastvikten skulle antagligen öka med ca. 100kg. Tog bort framhjulen och målade i hjulhusen för några veckor sedan och kunde konstatera att hjulvikten var sannerligen i lastbilsklass. Kollade idag också motornumret vilket var: v304168026. Motoreffekten är enligt gamla reg.beviset 193hk och i nya papprena står det: kW 142 SAE.
En granne som skruvar en hel del med bilar tyckte jag skulle kolla efter axlar från en J 20, eftersom de har en bra vändradie. C 1200:an har en mycket rejäl vändradie.
Byta utväxling bak funkar inte utan att byta även fram, och det blir säkert jobbigare än bara byta axlarna rakt av. För mej duger det med axlar från t.ex Suburban, Blazer, Jeep eller vad som helst bara det blir en vettig utväxling och att man inte behöver bygga om hela bilen. Helst skulle jag vilja ha automatlåda dessutom. Bäst vore att hitta en hel 4x4 bil att plocka delar ifrån. T.ex. en lagom krockad eller dylikt. Hämta från Tyskland kanske? Men vilken?
Hälsningar Seppo Kopparhed.
IH 1200 flakbil 1964
road222
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:32
Ort: Ingarö

Inläggav WARLOCK » fre 22 sep 2006, 21:09

Ang. BB vs. SB så vill jag inflika att det inte har något med volymen att göra utan borrspace dvs. c-c måttet mellan cylindrarna. Just nu kommer jag inte ihåg var gränsen går men jag har för mej att det är 4.6 tum. IHs 266-304-345-392 motorer ligger på 4.8. Samma som MoPars 350-361-383-400-413-426W-426HEMI-440. Således torde IHs 266a vara världens minsta BB.
Ang. axlarna så vet jag inte vad det är för axlar på 1200an eller bultdelning till hjulen samt bredd. Jag formodar att diffen fram sitter till höger. Om du ger mig dessa uppgifter så kan jag kanske komma med tips.
Mvh Richard
Senast redigerad av WARLOCK tis 08 jun 2010, 10:01, redigerad totalt 1 gång.
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 330
Blev medlem: tor 17 aug 2006, 22:58
Ort: TRELLEBORG

Byta axlar

Inläggav road222 » lör 23 sep 2006, 13:35

Hej igen!
Nu har jag varit ute och mätt axlarna och skrivit upp däckdimension m.m. Värdena är inte helt att lita på eftersom jag mätte med tumstock.
Däckdimension: 7,50X16, hjulmuttrar 6 (vä. sida vä.gäng), bultcirkel 185mm, centrumhål 133mm, spårvidd bak 171cm, spårvidd fram 163cm.
Diffklumpen fram på höger sida, avlastade drivaxlar, och dimensioneringen som på en personbil, 10 bultad bakmonterad plåtkåpa som på en Volvo 740. Namn okänd.
Bak en riktigt fet axel avsedd för dubbelmonterade hjul, men på min c 1200 är det enkelmontage och därmed blir bromstrummarna helt blottade innanför hjulen. Drivaxlarna är helt avlastade. Bakaxelklumpen är bultad med 10 bultar framåt mot kardanaxeln och runt pinjongen sitter det en platta med 6 bultar. Namn okänd.
Hoppas att dessa data kan hjälpa till i valet av lämpliga axlar till min C 1200.
Tack och hej så länge!
IH 1200 flakbil 1964
road222
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:32
Ort: Ingarö

Inläggav pwa » mån 25 sep 2006, 11:16

Vet inte på rak arm vilken bil det är lämpligast att plocka axlar från, men det är ju egentligen bara att åka runt och måtta på en lämplig skrot. :)
En sak är i alla fall klar, du kommer att få byta hjul. Mig veterligen finns det inget som passar till de gamla 6 bultade IH fälgarna (utom möjligen nån gammal willys eller liknande) och det är ju nog inte växlat som du vill...

Jag hade tittat på GM/Ford/MOPAR i 3/4 till 1-tonsklasen, brukar visst sitta Dana 60 på dem, 8 bultade hjul som det är lätt att hitta fälgar till, och med lite tur så får du skivor fram också.
Om du skall köra mest på väg så leta efter en utväxling runt 3.5, skall du köra 50-50 på/av väg så leta efter nåt runt 3.7 eller så. Om du aldrig skall ge dig ut i skogen så kan du gå högre, typ 3,3 eller kanske så högt som 3,0.

Ta tid på dig, fundera, planera, och mät länge. Det brukar bli bäst så...
En IH bygger man inte på en dag... Jag har hållt på i ett år nu med min och den är inte klar ännu... Men snart!! ;)

Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa
 
Inlägg: 692
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 21:07
Ort: Malmö

Byta axlar.

Inläggav road222 » mån 25 sep 2006, 16:59

Tack Paul för utväxlingstipsen.
Min flakbil kommer inte vara någon off-road bil, så en utväxling kring 3,5:1 torde vara lagom. Varför jag valde en 4x4 var främst för att man skulle kunna ta en sväng till t.ex brädgården utan att riskera att bli stående i en lätt uppförsbacke som med min förra bil, en Mazda E 2000 skåpvagn, trots att den hade dubbdäck på vintern. Det vore bra om man även kunde montera frihjulsnav på de nya axlarna som tar ner bränsleförbrukningen en del. Drömmen vore att kunna ge sig ut på en längre åktur och kunna ligga i motorvägsfart med V8:an brummande kring 2000 varv. Som det är nu ligger varvet kanske på 5000 vid 80km/tim. Har ingen varvräknare i bilen så det här är bara gissningar.
Verkar som om du håller på med ett större projekt med din IH eftersom du hållit på i ett år och är inte färdig ännu. Vad är det för modell du har och vad gör du med den?

MVH Seppo Kopparhed.
IH 1200 flakbil 1964
road222
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:32
Ort: Ingarö

Pauls hemsida.

Inläggav road222 » mån 25 sep 2006, 17:15

Paul, jag var inne på din hemsida och därmed fick jag svar på mina frågor.
Jag säger bara: jösses......
MVH Seppo Kopparhed.
IH 1200 flakbil 1964
road222
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:32
Ort: Ingarö

Inläggav pwa » mån 25 sep 2006, 18:07

Hehehe... Ja, det har varit lite jobb... Men det går framåt. Tur att jag visste vad jag gav mig in på för annars hade det lätt kunnat bli lite övermäktigt, men eftersom jag haft ett antal IH tidigare så....
Det är lite av en gammal dröm som går i uppfyllelse, jag har alltid velat ha en Travelall av den äldre modellen (före '69), ända sedan jag såg en sån för första gången. Det var på det tidiga 70-talet. ;)

Jag kan en del om dem, även om jag kanske inte kan lika mycket som en del andra här...

Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa
 
Inlägg: 692
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 21:07
Ort: Malmö

Travelall

Inläggav road222 » mån 25 sep 2006, 19:56

Paul.
Det är duktigt jobbat att göra en så omfattande renovering på så pass kort tid. Hoppas att du får ut den till nästa sommar så att du kan köra din ungdomsdröm ute på vägarna. Lycka till i det fortsatta arbetet.
Seppo Kopparhed.
IH 1200 flakbil 1964
road222
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:32
Ort: Ingarö

Inläggav WARLOCK » ons 27 sep 2006, 22:13

Har du en rak bakfälg eller kör du med ytterfälgen för dbmont.? Har kollat spårv. på Blazer (jag har mättat cc på fälgen som är Blazer org.) Fram:1760. Bak:1640 Blazer har 6 bult på 5,5"
MVH Richard
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 330
Blev medlem: tor 17 aug 2006, 22:58
Ort: TRELLEBORG

Inläggav pwa » tor 28 sep 2006, 09:31

WARLOCK skrev:Har du en rak bakfälg eller kör du med ytterfälgen för dbmont.? Har kollat spårv. på Blazer (jag har mättat cc på fälgen som är Blazer org.) Fram:1760. Bak:1640 Blazer har 6 bult på 5,5"
MVH Richard


Spårvidden verkar ju stämma hyfast om fälgarna är ungefär likvärdiga. Men en sak som är viktig i sammanhanget är ju om den är "driver" eller "passenger" side drop. Alltså vilken sida klumpen sitter på, så främre kardanen blir rätt... :)

IH's 6 bultade är väl på en bra mycket större bultcirkel än 5.5 tum om jag inte minns fel. Riktigt svårt att hitta fälgar till dem. Därför byter många ut dem till 8 bultade axlar från 3/4 tonnare...

Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa
 
Inlägg: 692
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 21:07
Ort: Malmö

Axelbyte

Inläggav road222 » tor 28 sep 2006, 18:15

Hej Richard!
Fälgarna bak ser lika ut som fälgarna fram. Platta och smala skulle man väl kunna kalla dem. Det är helt original fälgar och hur det skulle kunna se ut med dubbelmontage vet jag inte. Hade man kanske ytterligare annan modell på fälgar bak? (Inner och ytterfälg). Förresten är fälgkanten demonteringsbar med en "fälgring" som på större lastbilar. Förenklar däckskifte på fälgen.
MVH Seppo Kopparhed.
IH 1200 flakbil 1964
road222
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:32
Ort: Ingarö

Axelbyte.

Inläggav road222 » tor 28 sep 2006, 19:06

Hej Paul!
Blir nyfiken på vilken bil du tänker på då du nämner 3/4-tonnare med 8-bultade axlar som folk byter till. Sitter det bladfjädrar fram också?
MVH Seppo Kopparhed.
IH 1200 flakbil 1964
road222
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:32
Ort: Ingarö

Inläggav pwa » fre 29 sep 2006, 09:02

Man kan hitta alla möjliga märken... Ford, Cheva, Dodge, IH... De flesta 4x4 av lite äldre modell har ju bladfjädrar både fram och bak. Om du skulle hitta den perfekta axeln och den skulle råka ha spiralfjäderfästen så är det ju egentligen inga problem heller... Du får ju ändå flytta fjäderfästena på axeln, och då kan man ju lika gärna byta dem mot fästen till bladfjäder...
Allt som behövs är en svets, en vinkelslip, lite fantasi, och en portion sunt förnuft! Det sistnämnda brukar ifrågasättas av de flesta man talar om för att man har en gammal IH i garaget... :)

Om jag hade kunnat säga exakt vilken bil du skall titta efter så skulle jag naturligtvis gjort det. Fast det hade ju förtagit lite av charmen med att gå runt på skroten och titta, och få en massa nya idéer...

Fälgar med lösa ringar.... hehehe.... Rätt många däckfirmor vägrar att ta i dem. Det har hänt en del olyckor med att ringen har lossnat och farit iväg med ansenlig kraft.
Men har man rätt utrustning och vet vad man gör, så är det inga problem...

Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa
 
Inlägg: 692
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 21:07
Ort: Malmö

Inläggav WARLOCK » sön 01 okt 2006, 15:52

Jo klumpen sitter naturligtvis till höger annars hadde jag inte brytt mej om att mätta. Ang axlar med 8 hjulbultar (USA) så har typ 95% 4.10 i utv. Ytterst få kom med 3.73 eller 3.54 vilket är den högsta utv. till Dana 60 o 70.
Mvh Richard
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 330
Blev medlem: tor 17 aug 2006, 22:58
Ort: TRELLEBORG

Inläggav martin » sön 01 okt 2006, 19:16

En indianare är ju att montera större hjul typ från valp eller liknande valpen har ca:9.00-16 och det finns tom 11.00-16 vilket får platts rakt av på en 1200 och blir ganska fett... framaxeln är en dana 44 och frihjulsnav är lagervara hos tex altyco i huddinge.
Tips till att leta annan framaxel är att titta efter en som redan är monterad under bladfjädrarna och med skivbroms. Cherokee har framaxeln monterad ovanpå bladfjäderpaketet och det blir lite knöligt att ändra. mvh Martin
Harvester Heaven
Användarvisningsbild
martin
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:16
Ort: Ramallah west bank

Inläggav martin » sön 01 okt 2006, 19:30

Ps titta på medlemsbilarna på våran hemsida på Daniel Wirnborgs pu den har 11.00-16... Martin igen
Harvester Heaven
Användarvisningsbild
martin
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:16
Ort: Ramallah west bank

axelbyte

Inläggav road222 » ons 04 okt 2006, 20:35

Det formligen väller in tips och ideer om axelbyte och montering av större hjul. Man får buga och bocka....... :lol: Skulle vara intressant att veta vilken skillnad det skulle bli på motorns varvtal med andra däck, speciellt med 11.00-16. Det skulle ju vara den enklaste lösningen på problemet.
MVH Seppo Kopparhed.
P.S. Måste fotografera 1200:an innan vintern så ni får se vad det är för något som jag håller på med.
IH 1200 flakbil 1964
road222
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:32
Ort: Ingarö

Inläggav pwa » tor 05 okt 2006, 10:58

Seppo, titta på nedanstående länk... Den går till ettkalkylsystem där du kan mixa och matcha mellan olika motorer, växellådor, utväxlingar, däckstorlekar med mera. Du får ut mer information än du vill ha, men vad gör det? ;)

http://lang.hm/scout/nph-performance6.cgi

Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa
 
Inlägg: 692
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 21:07
Ort: Malmö

Inläggav road222 » tor 05 okt 2006, 19:22

Jösses Paul!
Det var verkligen en intressant länk. Förstår inte hur ni hittar sådana länkar. Antar att det handlar om tur eller idogt arbete. Själv är jag riktigt dålig med datorer och trodde att jag skulle kunna hålla mej ifrån dessa apparater när de kom, men så blev det dock inte. Kan inte ens skicka bilder på 1200:an, utan måste vänta på att någon av mina söner kommer hem och hälsar på, så de kan hjälpa mej att skicka bilderna. Båda mina söner är riktiga hejare med datorer och började med Amiga 64:or för över 20 år sedan.

Tabellen föranleder till att jag måste hissa 1200:an bak och snurra på kardanaxeln och ta reda på vad det är för utväxling i axlarna. Tippar på att det är rejält över 4,11.

Tack och hälsningar Seppo Kopparhed.
IH 1200 flakbil 1964
road222
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:32
Ort: Ingarö

Inläggav pwa » fre 06 okt 2006, 10:47

Seppo,
Har du ingen Line Setting Ticket för bilen? Där står vilken utväxling den har...
Om du inte har nån LST så hör med IH-delar (vet inte om det är Martin & Corvinius som ligger på dem numera eller om det fortfarande är Jan).
För att få din LST behövs chassinumret.

Hehehe.... Att hitta länkar är inte så svårt... Bara man har vanan inne. Efter 25 år med datorer så har jag viss vana. :)

Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa
 
Inlägg: 692
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 21:07
Ort: Malmö

Line setting ticket

Inläggav road222 » fre 06 okt 2006, 10:58

Hej Paul.
Nej, jag har inget Line Setting Ticket. Har aldrig ens hört talas om något sådant.
Hur kommer man i kontakt med IH-delar. Är det dom som håller på att flytta just nu (till Örebro?).
Hälsn. Seppo.
IH 1200 flakbil 1964
road222
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:32
Ort: Ingarö

Nästa

Återgå till IH Lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron