Vändskiva på C-1200?

IH Trucks

Vändskiva på C-1200?

Inläggav alfscout » tis 28 aug 2012, 17:15

Är det någon som monterat en vändskiva på en C-1200 1964 med egenbyggt flak? Kan man få en sådan ombyggnad genom besiktningen? Tacksam för svar till Per Granberg tel. 0705-118722 eller perg@pgtools.se
Användarvisningsbild
alfscout

Re: Vändskiva på C-1200?

Inläggav pwa » tis 28 aug 2012, 22:43

Jag ser inget egentligt problem att få igenom det. Jag har sett ett fåtal modernare pickisar med monterad vändskiva, men aldrig kollat närmare på hur det är gjort. Grejen är nog att kontakta den lokala besiktningen och höra vad de har för önskemål och vilka krav som finns. Normalt sett, förutsatt att jobbet är snyggt utfört och allt ser stabilt och bra ut, borde det gå igenom. Sen är det alltid bra att ha en hållfasthetsberäkning, vederbörligen stämplad och signerad av någon lämplig ingenjör (för att tillfredställa stasi-typerna på besiktningen) om man vill ha hörgre dragvikt än 1500 kg.
Grundregeln borde vara samma som för vanliga drag, dvs bultförband mot ram och karosseri, aldrig svets.
Det här är naturligtvis inte guds ord, bara lite spontana funderingar och fakta som framkommit under mina frågestunder med bilprovningens folk... :mrgreen:
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Re: Vändskiva på C-1200?

Inläggav alfscout » ons 29 aug 2012, 20:52

Tack för synpunkterna. Jag ska vidarebefordra dem till frågeställaren. Han är ute efter en rejäl koppling så att han kan få dra uppåt en 8-10 ton efter vad jag förstår. Och det är väl det somär kruxet. Men jag rådde honom också att kolla med SBP i Norrköping som är hans hemort. Jag vet inte heller någon som kör med vändskiva på pickisar i detta land - det är ju en typiskt amerikansk grej. Jag hade en sån på min Ford F-250 och släpade en 5th-wheel på 5 ton genom halva USA och det fungerade perfekt (till och med i San Franciscos backar, med nedslitna skivor på dragbilen men kraftiga elbromsar på husvagnen...). Ack ja, 80-talet var en lycklig tid! 8)
Användarvisningsbild
alfscout

Återgå till IH Lastbilar