Korrekt sätt att skifta mellan HI och LO på 4x4 IH200?

Korrekt sätt att skifta mellan HI och LO på 4x4 IH200?

Inläggav AndersE » sön 03 maj 2015, 19:27

Jag har lite trubbel att konstatera hur man ska göra.

Ska man skifta mellan hög och låg när man står stilla? I neutral, parkering eller drive?
Kan man skifta medans man kör?

Vad är neutral på hög-låg spaken till för?

Kan man köra med 4wd på landsväg i nåt av lägena, eller är det strikt förbjudet på både hög och låg?

Jag har manuella lockhubs.
AndersE
 
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 10:38
Ort: Halmstad

Re: Korrekt sätt att skifta mellan HI och LO på 4x4 IH200?

Inläggav pwa » ons 06 maj 2015, 22:01

AndersE skrev:Jag har lite trubbel att konstatera hur man ska göra.

Ska man skifta mellan hög och låg när man står stilla? I neutral, parkering eller drive?
Kan man skifta medans man kör?

Vad är neutral på hög-låg spaken till för?

Kan man köra med 4wd på landsväg i nåt av lägena, eller är det strikt förbjudet på både hög och låg?

Jag har manuella lockhubs.


Man bör stå stilla, i parkeringsläge eller neutralläge, aldrig medan man kör. Neutralläget i överföringslådan använder man om man har ett kraftuttag, tex vinsch eller hydraulpump till tippflak eller liknande. 4wd på landsväg är okej om det ligger snö eller liknande. På torr asfalt är det inte bra eftersom fram och bak utväxlingen aldrig är helt lika, och att det kan skilja lite i slitage på fram och bakdäcken. Det blir spänningar i ramen eftersom framhjulen och bakhjulen inte har exakt samma utväxling (och exakt samma rullningsomkrets).
På grusvägar är det okej med 4wd när det är torrt också... )
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa
 
Inlägg: 692
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 21:07
Ort: Malmö


Återgå till Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron