IH 200 pickup 4x4 , broms och fjädringsfrågor

IH 200 pickup 4x4 , broms och fjädringsfrågor

Inläggav AndersE » fre 24 apr 2015, 22:56

Det verkar inte hända mycket här, men jag chansar o frågar.

Jag har ju haft lite försvinnande bromsvätske problem sen jag köpte kärran, och det börjar kännas som jag borde fixa det nu.

Ett par ggr om året får jag fylla på främre kammare, då oljan försvinner i ett svart hål nånstans. Det syns ingenting nånstans. Varken på backen eller i motorutrymmet.
Vad behövs bytas? Huvudbromscylindern eller vakuumklockan? båda? Kan jag använda klocka och cylinder från nåt annat fordon om det skulle visa sig vara svårt att hitta?

Huvudbromscylindern har jag hittat på ebay för ca 700:- ink frakt.

Andra frågan:

Främre fästen för fjädringspaketet fram, var hittar jag det? De gamla har ju nån svetsat fast i ramen då den höjdes (vill sänka igen). Eller ska jag försöka skära loss de gamla?
AndersE

Re: IH 200 pickup 4x4 , broms och fjädringsfrågor

Inläggav pwa » fre 01 maj 2015, 20:09

AndersE skrev:Det verkar inte hända mycket här, men jag chansar o frågar.

Jag har ju haft lite försvinnande bromsvätske problem sen jag köpte kärran, och det börjar kännas som jag borde fixa det nu.

Ett par ggr om året får jag fylla på främre kammare, då oljan försvinner i ett svart hål nånstans. Det syns ingenting nånstans. Varken på backen eller i motorutrymmet.
Vad behövs bytas? Huvudbromscylindern eller vakuumklockan? båda? Kan jag använda klocka och cylinder från nåt annat fordon om det skulle visa sig vara svårt att hitta?

Huvudbromscylindern har jag hittat på ebay för ca 700:- ink frakt.

Andra frågan:

Främre fästen för fjädringspaketet fram, var hittar jag det? De gamla har ju nån svetsat fast i ramen då den höjdes (vill sänka igen). Eller ska jag försöka skära loss de gamla?

Om det varit servot som suger i sig bromsvätskan så borde det försvinna i både främre och bakre kammaren. Det kan ju vara så att ett sånt litet läckage inte hinner droppa ner på backen. Du får nog kolla genom att inspektera ledningarna hela vägen, gärna medan någon aätter tryck på systemet.

Fjäderfästena fram blir nog till att kapa loss och korta av. (Så hade jag gjort, men jag är ju en snål jäkel...:) )

-Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav AndersE » sön 03 maj 2015, 09:55

Jag är lite osäker på ditt svar. Vad jag nu har läst mig till så är det ganska säkert huvudcylindern som läcker in i klockan.
Jag skrev ju inte hur mycket olja som försvinner. Det är hela främre behållaren som töms. Inte bara lite då och då.

Jag har kollat runt och det är snustorrt överallt.
AndersE

Inläggav AndersE » sön 03 maj 2015, 09:58

Kan man inte editera sina inlägg?
Ivf så harjag beställt en ny huvudcylinder, var ju inte så svettigt dyr.

AndersE skrev:Jag är lite osäker på ditt svar. Vad jag nu har läst mig till så är det ganska säkert huvudcylindern som läcker in i klockan.
Jag skrev ju inte hur mycket olja som försvinner. Det är hela främre behållaren som töms. Inte bara lite då och då.

Jag har kollat runt och det är snustorrt överallt.
AndersE

Inläggav pwa » ons 06 maj 2015, 21:48

Jo, men det som förvånar mig är att det bara är vätskan i den främre som försvinner. Det borde tömma båda, dvs den som sitter närmast bromsservot också.
Blir det bättre med en ny huvudcylinder så är det ju bara att tacka och ta emot. :)

Visst ska man kunna editera sina egna inlägg... Har du inte en knapp där det står "Ändra"?
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Återgå till Teknik