Justering bromstrummor ScoutII

Justering bromstrummor ScoutII

Inläggav Morgan_G » lör 21 jul 2012, 12:25

Håller på att försöka få till handbromsen då besiktningen hade sina åsikter om denna!

Har nya trummor, belägg och välsmord bakre handbromswire, dock något seg främre wire, nu undrar jag hur trummorna skall justeras, jag har spänt upp dom och därefter släppt på justeringen tills att de roterar hyfsat lätt, detta ger fortfarande ingen kraft i handbromsen!

Tycker det känns fel att behöva ha trummorna justerade så att de inte roterar fritt, dels onödig friktion samt ev. går trummorna för varma, vad gör jag för fel skall h-wire också spännas upp så att trummorna precis kan rotera, eller skall man ha en viss anliggning av trummorna efter justering för att det skall fungera?
Morgan_G

Re: Justering bromstrummor ScoutII

Inläggav pwa » sön 22 jul 2012, 09:24

Vajrarna ska löpa lätt i sina höljen och justeras så att det inte är något slack i dem. Sen ska det funka om allt är rätt monterat. Beläggen brukar jag justera så att trumman snurrar lätt, men att man hör att beläggen ligger precis intill den.
Fick du backarna på rätt plats? Det skall vara ett långt och ett kort belägg på varje sida, och jag glömmer hela tiden vilket som skall sitta framåt. :oops: Måste vara nåt med åldern... :mrgreen:

-Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav Morgan_G » mån 23 jul 2012, 11:17

Det verkar stämma bra med hur jag försökt justera mitt, tyvärr är främre wire något seg och denna wire är inget man hittar på lagerhyllorna!

Har nu försökt att motionera främre wire under någon timme, blev bättre dock ej optimal, såg också att konstruktörerna lyckats placera vinkeljärnet som håller bromskontakten så dumt att pedalen kolliderar med denna efter bara tre hack, har fixat detta också och nu är handbromsen betydligt bättre framåt men ganska ynklig bakåt.

Jag har inte monterat bromsarna bara haft loss trummorna tidigare och sett att det är nya grejer, tog också för givet att allt hamnar rätt eftersom att handbromsstaget på backen måste sitta bak annars hade dom ju inte kunnat montera detta, men det är klart att om backarna levereras så att man själv skall sätta dit detta stag så kan ju allt gå fel, måste kolla detta tack för tipset!
Morgan_G

Inläggav MrWolf » mån 23 jul 2012, 13:51

Hei, ja selv om wiren går litt tregt gjennom strømpa framme så skal det bli bra virkning når du trår den til.

Se tråden her på BP for en fin steg-for-steg bildeserie for korrekt montering av bremsedeler for Scout II.
http://www.binderplanet.com/forums/show ... 504&page=2
MrWolf

Återgå till Teknik