Tips önskas ang. att sätta axlar under fjädrarna

Tips önskas ang. att sätta axlar under fjädrarna

Inläggav Morgan_G » fre 18 maj 2012, 15:44

Har fortfarande inte tagit tag i problemet med för kort fjädringsväg som jag skrivit i en annan tråd!

Nu har jag börjat fundera på om inte det vore ett bra alternativ att sätta axlarna under fjädrarna, dels blir det betydligt billigare dessutom ger det enl. mig bilen ett bättre utseende.

Är det någon som gjort detta och kan tipsa om vad man skall tänka på eller om detta är något som man bör avrådas från?
Morgan_G

Re: Tips önskas ang. att sätta axlar under fjädrarna

Inläggav backstabber » tor 24 maj 2012, 19:18

Jag har gjort det och det är lite pyssel med det
Terräng är till för att köras på.
Användarvisningsbild
backstabber

Inläggav Morgan_G » fre 25 maj 2012, 15:47

Ja jag kan tänka mig att det är en del pyssel!

Det jag idagsläget inte får ihop är hur man fixar med höger fäste i framaxeln, på vänster sida så sitter ett fäste som är fastsvetsat på axelröret och är lätt att kapa av och svetsa om, men på höger sida sitter det ju på diffhuset och jag kan inte se att något fäste är ditsvetsat utan ser mer ut som att det hela är gjutet i ett stycke och hur gör man då eller är det något svetsat fäste där som inte syns förrän man lossat på axeln?
Morgan_G

Inläggav backstabber » lör 26 maj 2012, 11:28

På höger sidan är det lite knepigt.
Jag kapade bort lite av över sidan så att jag kunde svetsa fast ett vinkel järn i exakt samma vinkel som under sidan.
Vinkeln sitter fast i axel röret där jag kapa slipa mm den " rund " och andra sidan svetsade jag i diff klumpen.
Sen e det och fila slipa mm så ubultarna går att sätta under i från eller en platta så kan man använda 4 axel bultar.
Om du kommer till örebro kan du kolla hur Jag gjort.
annars kan jag skicka ett foto om du vill.
Användarvisningsbild
backstabber

Inläggav vonzool » sön 27 maj 2012, 21:14

gjorde det på min bil efter jag köpt den. tog väl nästan 1 veckas hårt arbete från morgon till kväll ;) fick hålla på utomhus på en grus parkering.
gjorde oxå en tråd när jag höjde min

viewtopic.php?f=1&t=1051

där står hur man gör axelvändning. tror även det finns länk till amerikanska sidan med Guide hur man gör. Bak är lättast för man slipper styrningen.

jag skulle nog rekomendera att göra Cut and turn på fram axeln så du kan vinkla upp den för att få snällare vinkel på knuten. det var ganska jobbigt att fixa men när du väl är klar så blir du nog mer nöjd än om du ska försöka göra om det senare pga knutkors som inte vill vara med. :evil:

//Mvh
Användarvisningsbild
vonzool

Inläggav backstabber » mån 28 maj 2012, 17:45

Jag gjorde på mitt sätt och har inte behövt byta kors på 4 år fast jag kör ofta terräng.
För mig tog fram axeln en dag och bakaxeln några timmar.

Men man får bättre vinkel vid fram axeln om man vrider upp den Men om man vrider för mycket får man byta den vid växel lådan oftare pga att den främre jobbar mindre.

Jag anser att båda sätten är bra så det är bara att välja. :mrgreen:
Användarvisningsbild
backstabber

Inläggav Morgan_G » tor 31 maj 2012, 12:32

Jättebra info!

Några ytterligare frågor dyker ändå upp:
- Är det verkligen så att det krävs att kardanerna förlängs, jag har tidigare fått den uppfattningen att detta inte behövdes, detta kräver ju balansering vilket förmodligen är utanför mitt kunskapsområde?

- Undrar också hur det gick med väghållningen blev den oförändrad eller mycket sämre?

Är också intresserad av bilder av dels framaxeln samt hur bilen blev efter höjning, det kanske ser groteskt ut med 31" däck och då kommer ju däck och ev. nya fälgar som ytterligare kostnad!
Morgan_G

Inläggav pwa » fre 01 jun 2012, 20:27

Vad gäller väghållningen så blir den inte bättre än innan i alla fall. Det är bland annat därför man rekommenderar en cut-and-turn, eftersom det ger en möjlighet att vrida in lite med Caster. Normalt sett så har alla Scout (utom de sista årsmodellerna) 0 grader caster vilket kan göra den lite mer vinglig än nödvändigt. Nånstans mellan +4 och +6 grader är en bra castervinkel att sträva efter, stabiliteten förbättras mycket, och man får på köpet att ratten går tillbaka till mittläget automagiskt om man släpper den efter en sväng. Man ska dock komma ihåg att ju mer caster man har, ju trögare går styrningen, och därför bör man hålla sig runt +4 till +6 grader.

Bästa tipset är att läsa på ordentligt, ju mer desto bättre, och tänka till innan man sätter vinkelslipen i några vitala delar. Det gamla talesättet "Mät två gånger och kapa en gång" gäller definitivt här också... :)

-Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav backstabber » fre 01 jun 2012, 21:28

Morgan Pm mig din mail adress så ska jag skicka lite bilder på min fram axel.

Jag har funderat på en sak om man vinklar upp klumpen så får man en snäll vinkel på kardan knuten nere vid fram axeln men då blir det en hård vinken vid fördelnings lådan eller har jag fel ????

Blir det inte sne belastning då ?

De där med vingligt har jag inte upplevt inte heller mina 5 kompisar med sina axel vända scouter.

Det viktigaste är som Paul Wargenstahm skrev "Mät två gånger och kapa en gång".

Kan tänka mig att det blir vingligt om man slarvar.

Du får klura på hur du vill göra.

Liten lista på vad som tillkommer: styrstag ombygnad, broms slangar flytta fästen eller längre slangar, byte stötdämpare eller bygga om fästen, förlänga fram kardan och kanske bak beroende på om det är långa eller korta Scouten.35 tum däck,
Det va det jag kom på just nu
Användarvisningsbild
backstabber

Inläggav Morgan_G » sön 03 jun 2012, 19:25

Eftersom att min är en -80:a traveller antar jag att den förmodligen redan har en s.k "cut and turn" från fabrik!

Med risk för att bli tjatig, måste främre kardanen förlängas och hur har ni gjort detta och har ni balanserat den själv eller vart vänder man sig?

Dessutom undrar jag om det ser ok ut med 31" eller 33" däck eller blir man tvungen att köpa 35" däck?
Morgan_G

Inläggav vonzool » sön 03 jun 2012, 21:17

Jag har varken förlängt fram lr bak kardanen på min scout iaf. har funkat för mej nu i 2 år. när man vinklar upp axlarna så blir det väl kortare mellan axel och låda?

backstabber, hur menar du då ? vinkeln vid axeln blir snällare, typ rak, Och uppe vid F- lådan blir det väl snällare vinkel då kardan inte behöver gå ner så långt eftersom punkten där kardan sitter fast hamnar högre upp.

här kommer några bilder på hur min scout II såg ut före och efter höjning med några GoodYear wrangler at. tror dom ska vara original stora. även med 35" däck på oxå.

Före Höjningen:
Bild

Efter Höjningen:
Bild

Med 35" däck på:
Bild

Jämförelse mellan 35" och ca 31" (235/85-16 om jag inte minns fel. iaf motsvarande 31")
Bild

Bak axeln trasig på min nu så passade på att köpa 2 andra med lägre utväxling. (3,73 istället för 3,07) kommer nog bli bättre till mina 35" däck.
Ska fixa höjningen bak så jag kan åka och fixa skit 2orna jag fick på sbp. Sedan ska jag plocka bort fram axeln och sätta dit Nya.. Tyvärr måste jag fixa höjning och Cut and Turn på nya oxå.. :twisted:
Men kan nog fixa bilder när den är bort plockad isf.

En bild jag hittade på binder bench Soa guide.
http://www.justih.org/Binder-Bench/atta ... 1099383403

Och hela Guiden jag kollade igenom när jag höjde min scout II.
http://www.justih.org/Binder-Bench/show ... php?t=2858

Ang Broms slangar fram så köpte jag Cheva van Slangar. Plockade bort plåt den plåt biten i mitten, lite trixande. Sedan borra upp hålet som ska sitta vid broms oket så skruven går igenom. jag satte cheva slangarna tvärt om! Cheva höger slang på Scout vänster sida och Cheva vänster slang på höger sida.
Bild på en av dom finns här.
http://www.autopartswarehouse.com/detai ... J2339.html

http://www.autopartswarehouse.com/detai ... J2339.html
Användarvisningsbild
vonzool

Inläggav Morgan_G » mån 04 jun 2012, 11:51

Då verkar det som att det går utan förlängning av kardaner även om det kanske vore mer optimalt att förlänga, nu skall jag iof inte skogsköra bilen så belastningarna borde bli lite snällare!

Verkar som att 31" däck ser lite ynkligt ut om det är sådana som sitter på efter höjningen, däremot ser det nästan ut som att 35" har lite svårt att få plats, så kanske är 33" däck det som passar bäst?

När nu sbp nämns så har jag inte haft en tanke på hur dom reagerar, är en höjning något som dom har synpunkter på om den är riktigt gjord, alltså kräver dom reg besiktning t.ex?
Morgan_G

Inläggav backstabber » mån 04 jun 2012, 17:54

Svb har inte haft några synpunkter på min bil.

vonzool Jag menar att det blir sne belastning på kardan knutarna men det är bara något jag hört tex kardan måste ha minst 1.5 grader vinkel annars rör sig inte korset tillräckligt och nålarna blir ovala.

Sen har jag hört att vinkeln från axeln ska vara samma som vinkleln vid växellådan (fördelningslådan) annars riskerar man att knuten med större vinkel brister.

Rent teoretisk måste man vinkla motorn framåt för att få vinkel symetri.

Men det är bara vad jag hört från min gamla fordonsteknik lärare som måste ha blivit lite senil efter som han kläckte ur sig det.

Jag tycker att man ska göra som man själv vill för att båda sätten är bra på sina sätt. :mrgreen:

hoppas att ni kommer till Örebro träffen skulle vara kul o se en cut n turn axel live med kanske en pilsner :mrgreen:
Användarvisningsbild
backstabber

Inläggav vonzool » mån 04 jun 2012, 20:36

hejsan nej dom som sitter på är typ original.. runt 225 lr något sådant. 31" blir nog större.. jag la upp en bild på skillnaden mellan 31" och 35". längst ner. Sedan får man försöka fantisera storleken i jämförelse med bilen. Men tror både 31" och 33" blir bra.
Beror nog på vilket pris du hittar på däcken skulle jag tro. men större är ju nästan alltid häftigare :lol:

Mja optimalt kan ju vara att man förlänger kardanen men jag har ju åkt i 2 år och även på jeep träffar och klarat mej.
Fast jag har kort scouten så någon annan med lång kanske vet om det blir någon skillnad på lång?

Bilprovningen sa ingenting om min höjning heller. Men dom missade ju även att jag inte hade stötdämpare på ena fram 8) Men var lite orolig över höjningen ändå eftersom ja gjorde min direkt efter ja besiktade min för 2 år sen..
Dom sa inte heller någonting om mina fina 35" däck som satt på heller (original på transportstyrelsen är ju 225R15)
Tror inte dom bryr sej riktigt om man håller hjulen inom hjulhusena och det inte är alldelles föör stora hjul. Men dom verkade inte så överdrivet hårda där på bilen. ^^

Där emot behöver man ju inte skylta med höjningen o börja fråga om den är bra lr godkänt för då kanske dom blir grinigare o petigare :surpr:

backstabber: aha du menar så.. ja de har jag inte tänkt på om de kan bli lr inte. tänkte att en knut gjorde så det gick att flexa.. inte att den hade någon speciellt sätt dom skulle arbeta på.. ?
Gör väl inte så mkt o byta knutkors någon gång ibland. är ju inte för svårt o byta. och om bilen är höjd behöver man ju knappt hissa upp den, förutom för o ev snurra lite på kardan xD

Jag hoppas jag hinner bli klar med min tills dess =) Så kommer jag självklart. var där förra året oxå faktiskt.
Användarvisningsbild
vonzool

Återgå till Teknik