Frihjulsnav

Frihjulsnav

Inläggav Morgan_G » mån 05 mar 2012, 20:03

Mina nuvarande automatiska frihjulsnav på min Scout -80 fungerar inte fullt ut så jag tänkte byta ut dem mot ett par "AutoLock" från en -77 som jag fick med vid köpet, dock verkar det inte vara "bolt on" då diametern verkar skilja på delen med en fjäder som går runt om och därmed inte går att kränga på, förövrigt stämmer splines!

Någon som vet hur man gör?

Om man köper nya manuella nav, är dessa kompletta och bara att montera på?
Morgan_G

Re: Frihjulsnav

Inläggav alfscout » ons 07 mar 2012, 14:54

Vad menar du med att de inte fungerar fullt ut? Kan det möjligen vara så att de beckat igen av en massa fett? Frihjulsnaven gillar inte fett utan ska bara smöjas med ett tunt lager oljefilm. Kanske kan du ta ett eller annat foto som visar vad det är för fjäder som du inte kan kränga på (det är ju som du själv påpekar samma axeldimension och samma antal splines - 30 - på axlarna).
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav Morgan_G » ons 07 mar 2012, 16:09

Jag ser att när bilen är upphissad och 2wd vald så roterar drivaxlarna när man snurrar på hjulen, hade dessutom loss det ena frihjulsnavet och det var rester av gamla fjädrar och dyl.

Det är den del av navet som är längst in mot mutter som håller spindeln efter lite googling så verkar denna kallas för "rotor" och den är gängad på axeln och låst med små insexskruvar som sitter i hålen på rotorn det var dessa jag inte kunde se!

Jag kunde inte heller använda befintlig rotor då det är olika diameter beroende på tillverkare.

Nu borde jag få loss dessa och kunna montera de frihjulsnav jag fick med bara jag får loss lite tid!
Morgan_G

Inläggav Statesman » lör 21 apr 2012, 21:17

alfscout skrev:Vad menar du med att de inte fungerar fullt ut? Kan det möjligen vara så att de beckat igen av en massa fett? Frihjulsnaven gillar inte fett utan ska bara smöjas med ett tunt lager oljefilm. Kanske kan du ta ett eller annat foto som visar vad det är för fjäder som du inte kan kränga på (det är ju som du själv påpekar samma axeldimension och samma antal splines - 30 - på axlarna).

Så de ska bara vara fett i hjullagren å lite oljefilm i hela frihjulsnaven!?
Hade isär mina idag för ja tyckte dom va svåra å vrida i lock läge, å de va helt igenbeckat med fett i dom!
Användarvisningsbild
Statesman

Återgå till Teknik