Byte av drivknutar

Byte av drivknutar

Inläggav Morgan_G » fre 02 mar 2012, 08:54

Håller på att lokalisera en irriterande obalans och inbillar mig att det kanske är drivknutarna fram då jag tycker att de glappar något när jag försöker att testa detta!

När man kör 2wd borde visserligen inte axlarna snurra och generera obalans men mina "AutoLock" nav verkar inte funkera heller då axlarna roterar när man roterar hjulen då dessa är upplyfta!

Är det svårt att byta dessa, måste man in i "klumpen" och lossa på någon låsning och vad övrigt måste skruvas bort för att få ut drivaxeln?
Morgan_G

Re: Byte av drivknutar

Inläggav vonzool » sön 27 maj 2012, 21:01

hejsan! jag bytte mina driv knutar för några veckor sen. du behöver inte in i själva klumpen, lossa bara allting ute vid frihjuls naven. ta bort den runda lås muttern i mitten, den siter låst med en bricka med små insex skruvar som sitter i några små hål. sedan snurrar du bort den och tar bort brickan bakom, lossar hjul lager muttern och plockar bort brickan. Sedan försöker du få bort broms skivan.
Där efter så sitter axel "tappen" som hjulet sitter på med skruvar runt om. Lossa dom och försök banka loss den, görna med kanske en trä bit eller gummi klubba för o inte skada gängorna längst ut. sen ska det bara vara och rycka ur axlarna. Men var lite försiktig när du drar splinsen genom packboxarna. sedan kan de rinna olja oxå om du inte vill tömma diffen först.
knutarna sitter med C klips på insidorna som man får ta bort. sen vet du nog hur du ska få loss o byta knutarna??

//Mvh
Användarvisningsbild
vonzool

Inläggav Morgan_G » tor 31 maj 2012, 15:33

Va bra då finns det hopp även om det fortfarande är en hel del att lossa på, har köpt på mig nya knutar men det får vänta tills att besiktning av bilen är gjord kan ju hända att dom hittar något annat som är lämpligt att byta i samma veva!
Morgan_G

Inläggav vonzool » sön 03 jun 2012, 19:39

jadå hopp finns det ju alltid =) annars kan du ju plocka isär och gå igenom allting innan besiktningen oxå.. så behöver dom inte hitta något ist :lol:
Användarvisningsbild
vonzool

Inläggav Morgan_G » tor 13 jun 2013, 09:45

Fick äntligen tummen ur, gick ju bra ända tills att den där "struten" eller vad man ska kalla den skulle loss, bankade med en träbit emellan hände ingenting.
Gick iväg och inhandlade mig en kopparslägga, verkligen en bra investering två slag och sen var "struten" loss!

Hade lite strul med frihjulsnaven förut med att dom ville kugga in ibland men som bonus verkar detta problem ha löst sig i.o.m nya knutar:)
Morgan_G

Återgå till Teknik