Hur får man loss ljusknapp

Hur får man loss ljusknapp

Inläggav Morgan_G » ons 09 nov 2011, 13:13

Skall ta loss ljusomkopplare och torkarkopplare samt reglage till värmepaketet och vill ju inte ha sönder dem. För att få loss dessa måste ju själva knappen loss vet inte om jag vågar vrida och hoppas på att dom är gängade på min camaro var det inte så, någon som vet hur man gör?

Försökte titta bakom panelen hur värmereglagen satt för att få lös denna, samma där kunde inte komma på detta, någon som vet?
Morgan_G

Re: Hur får man loss ljusknapp

Inläggav alfscout » tor 10 nov 2011, 16:26

Ljusknappen hålls på plats av en fjäderbelastad "kula" som ligger an mot ett urtag i själva "axeln" (det finns bilder på www.scoutparts.com hemsida). För att kunna dra ut axeln måste du sticka in en liten skruvmejsel e.dyl. längst bak i omkopplaren samtidigt som du drar ut reglaget. Därefter kan du ta ut hela omkopplaren som sitter med en mutter på baksidan av plåten.
När det gäller själva värmereglage-panelen vet jag inte riktigt hur man gör, men jag vet att vajrarna som går till reglagen är spärrade med någon typ av fjäderklämmor (som lätt går av när man börjar rota i dem). Varför vill du ta ut panelen? Om det är så att reglagen går trögt fixar du det lättast genom att smörja upp motstående infästningar/reglage. Vanligast är väl att ventilen som öppnar flödet genom värmepaketet kärvar. Men WD-40 brukar hjälpa efter ett tag.
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav Morgan_G » tor 10 nov 2011, 17:20

Det har dykt upp en möjlighet att plocka invändiga prylar från en scout och då tänkte jag passa på att göra det för att ha lite bra att ha på hyllan ifall att jag behöver byta på min någon gång.
Morgan_G

Inläggav pwa » lör 12 nov 2011, 19:19

Borde vara samma ljusknapp som på fullsize... I så fall så sitter det en liten knapp på undersidan av kontaktdelen som man ska trycka in för att kunna ta loss knappen och axeln. Typ dra ut ljusknappen till halvljusläget, tryck in den lilla pluppen på undersidan av kontaktdelen och dra sedan ut ljusknappen. Standard på nästan alla AC-Delco ljusreglage.

-Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav Morgan_G » mån 14 nov 2011, 12:13

Det löste sig!

Ljusomkopplaren var som tidigare nämnts. Torkaromkopplaren tog lite tid där var ett fjädrande bleck inuti knappen som låste mot axeln, vet inte riktigt hur det gick till men jag tryckte med en skruvmejsel på den del av blecket som var synlig och därefter gick det att dra ut knappen, en annan variant skulle kunna vara att föra in något mellan axel och bleck vilket jag prövade först men hade inget annat än ett buntband och det var för vekt.

Värmereglaget gick bra att skruva bort när väl hastighetsmätaren var väck då kunde man nå muttrarna till denna genom hålet där hastighetsmätaren suttit.
Morgan_G

Återgå till Teknik