Kort fjädringsväg fram

Kort fjädringsväg fram

Inläggav Morgan_G » mån 17 okt 2011, 08:38

Var under min hyfsat nyinköpta scout och kikade då jag tyckte den slog igenom alltför lätt i framvagnen, såg att det är ju bara ca: 3cm till anslagsgummin det känns ju som väldigt lite eller är det normalt?

Bilen ser inte ut att ha satt sig i framvagnen då den står på plan mark, den ser "vågrät" ut d.v.s lika mycket luft i hjulhusen både fram och bak!
Morgan_G

Re: Kort fjädringsväg fram

Inläggav WARLOCK » mån 17 okt 2011, 13:26

Hej.
De e ju så att den nyaste Scout II är över 30 år gammal och fjädrarna har satt sig under dessa år. Enl. min erf. så brukar det handla om ca 1 tum å ibland lite till. Så vill man ha upp den så e de nya fjädrar som gäller. Eller att få smitt om de gamla.
Mvh Richard.
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK
Medlem i Svenska IH Klubben

Inläggav Morgan_G » mån 17 okt 2011, 14:51

Tack för info!

Var kan man tänkas köpa nya fjädrar, verkar inte som att varken Hansen eller Norrlands Custom håller sig med detta?

Kan det vara ett alternativ att sätta axlarna under fjädrarna, då får man ju kanske ca 10cm tillgodo?
Morgan_G

Inläggav Jan Arvidsson » mån 17 okt 2011, 15:41

Kolla även gummina i motorupphängningarna !!
De är minst lika gamla och säkert ihopsjunkna ett antal cm :evil:
Jan A
IH Macht frei
Jan Arvidsson

Inläggav WARLOCK » mån 17 okt 2011, 23:01

Nya fjädrar blir nog USA. E dock alldeles för dyrt å flyga hem då de både e skrymmande å tunga ca70kg för en uppsättning.
Jag har dock en kontakt på kontinerfrakt men det blir inte förren början av 2012. Finns dock olika fraktbolag som du får en egen adress i USA dit du beställer dina varor, sen fraktar dom hem det....googla...
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK

Inläggav alfscout » tis 18 okt 2011, 10:20

Varför inte kolla med Örebro Fjäderservice, ett välkänt företag som åtminstone tidigare renoverade fjäderpaket till alla typer av lastbilar. Tel. 019-260092.
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav Morgan_G » tis 18 okt 2011, 14:01

Jag skall checka runt lite, kan tänka mig att köpa från Usa om det går att få en vettig fraktkostnad det är ju inte så viktigt med flygfrakt eftersom att bilen fungerar ju under tiden om än med sämre komfort!

Skall även höra mig för ang. fjäderservice hittade en sådan firma i Mölnlycke i närheten av Göteborg vilket blir betydligt närmare för mig, dom bör ju ha gott om erfarenhet inom detta område.
Morgan_G

Inläggav backstabber » tis 18 okt 2011, 17:53

Dom har fjädrar på http://www.yankeeparts.se

71-80 International Scout fram 6-Blad 1420:-/st
71-80 International Scout bak 4-Blad 1360:-/

:D
Terräng är till för att köras på.
Användarvisningsbild
backstabber

Inläggav backstabber » tis 18 okt 2011, 17:54

backstabber skrev:Dom har fjädrar på http://www.yankeeparts.se

71-80 International Scout fram 6-Blad 1420:-/st
71-80 International Scout bak 4-Blad 1360:-/

:D

Adress:
YANKEE PARTS
Exportgatan 33
S-422 46 HISINGS BACKA
Användarvisningsbild
backstabber

Inläggav Morgan_G » ons 19 okt 2011, 08:48

Lysande det är ju dom är ju i närheten bra pris också, har ju handlat av dom tidigare i år till Camaron, slarvigt att jag inte kom på att dom ev. kunde fixa delar till IH tack!
Morgan_G

Inläggav Morgan_G » mån 31 okt 2011, 11:07

Får lite beslutsångest, har kollat runt lite och konstaterat att det kostar ca 1600 + moms per hjul att förstärka fjädrarna medan det kostar ca 1450 + moms att köpa nya, dessutom finns bl.a höjningssatser om 4 fjäderpaket och dämpare för ca 600$.

Känner mig lite tveksam till att köpa nytt då det mesta idag verkar tillverkas i kina och då kanske härdningen är lika med 0 samtidigt känns det lite surt att lägga närmare 9000kr på bara fjädrar, kunde man ju fått en sjysst diff för:-)

Är det någon som har erfarenhet av t.ex Rough Countrys lift kit?
Morgan_G

Inläggav WARLOCK » mån 31 okt 2011, 18:50

Jag har R C 2.5" lyft på min Traveler. Har väl kört 2000mil. Går som en dröm på vägen med 32x11.5 Geolander AT/S däck. Flexar bra med. Har stått med h fram på genomslaget och ca 3-4cm till genomslaget v bak. Orginal genomslag då. En sak att tänka på är att bakre hjulhus blir för korta bakåt. Skärmkanten går fritt med mina däck på 8" fälg men själva hjulhuset har jag förlängt bakåt med ca 2"
Mvh Richard
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK

Inläggav Morgan_G » tis 01 nov 2011, 14:16

Kul att dom fungerar bra väghållning är ju något som verkar saknas på min bil då den tenderar att vilja vandra hit och dit, då kanske man skall höra efter med någon kompis som importerar bil om han kan lägga ett paket i denna!

Förlåt en novis men hur kan hjulhusen bli för korta borde det inte bli mer luft i dessa om man gör ett lyft? beror det på att fjädrarna är längre men borde inte axel flyttas motsvarande grad, jag antar att det finns något slags styrhål i fjädern?

Eller är det samma längd på fjädrarna i lift kit jmf orginal och dom är mer u-formad och kanske annan härdning men då borde väl hjulen hamna där dom skall?
Morgan_G

Inläggav WARLOCK » tis 01 nov 2011, 19:13

Avståndet från främre fåste till där bakaxlen är längre om du mäter längs bladet, lyftfjädrarna har mindre radie, så obelastad sitter hjulet rätt i hjulhuset. När då fjädern komprimeras å den blir rakare så kommer hjulet att förflyttas bakåt. Man kan göra ett nytt hål i fästet på axlen och modifiera plåten under fjädern så att hjulet sitter väldigt nära framkant av hjulhuset när bilen står plant. Kör du med org. hjul så funkar de nog ändå.
Min bil gick oxå lie som den ville på leden, bytte bussninga å styrleder men den blev inte helt hundra. Såg att det var lite glapp i snäckan så jag letade fram en som kändes bättre. När jag blockade av den gamla så såg ja att ramen var helt sprucken runt hålen där snäckan e fastskruvad. Så jag tillverkade en plåt å svetsade på ramen, sen blev de kanon.
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK

Inläggav Morgan_G » tor 03 nov 2011, 15:22

Nu är säkert inte mina bussningar och styrleder dagsfärska så där kan det finnas lite att göra, dessutom så finns ett spel i ratten när man kör rakt fram har alltid haft detta på mina yankee bilar men det kanske går att justera till det bättre med skruven uppe på snäckan men det låter som ett bra tips att kika efter sprickor i ramen det är ju inte det första man tänker på i dessa sammanhang!
Morgan_G

Inläggav pwa » lör 05 nov 2011, 19:31

Om du ska börja skruva på justeringen på styrsnäckan så kan följande vara till nytta att veta... :)
1, se till att hjulen står rakt och att styrsnäckan är i sitt mittläge när du justerar. OBS detta är viktigt för att undvika otrevliga överraskningar.
2, Justera väldigt lite i taget, och om jag inte minns fel så funkar skruven "tvärt om", dvs moturs minskar spelet.

Som Richard sade, kolla ramen där snäckan sitter, de brukar spricka där. Om du nån gång skulle få framvagnen justerad så se till att de ställer in en caster på cirka +4 grader. Detta ger en lugn och stabil gång. :)

-Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav backstabber » sön 06 nov 2011, 09:01

Däck val har stor betydelse på väg stabiliteten.
Jag hade väldigt vingligt på vägen med mina förra däck men med mina nya däck så slutade den spåra.
Det kan även vara hjul inställning som gör bilen vinglig. Mät av ståndet mellan fram sidan av fägarna fram
och bak sidan av fälgarna fram. Det ska vara lika. (toin /to out 0 Dgr )
Ibland Har klamren runt blad fjädrana lossnat så att dom vrider sig i sid led ( Mycket lite Vridning ) det gör oxå bilen vinglig.
Testa med slang klämma och lite gummi runt 3 blad på fjädrana fram.

Jag hittade informationen i SFRO Bil byggar hand boken :mrgreen:
Användarvisningsbild
backstabber

Inläggav Morgan_G » mån 07 nov 2011, 17:28

Tackar igen för all info, ibland är det ju det mest oväntade som är orsaken till vissa problem det fick jag erfara idag när jag la mig under bilen!

Hade under en tid retat mig på vissa vibrationer som uppstod runt 80, tänkte att det är väl knutkorsen så jag köpte mig ett par och skruvade loss kardan. kände på dom befintliga knutarna och de kändes ok, då föll misstanken på bakaxeln eftersom den alltid har tjutit vid motorbroms kände på medbringaren att den glappade tittade närmare och såg att den var lös, drog åt den och vips var vibrationer och tjut borta, två flugor i en smäll så att säga!

Fick med en verkstadmanual som jag skall konsultera när jag börjar skruva med styrsnäckan, trodde att stelaxlade bilar bara gick att ställa to in/out var ställs castern in är det shims mellan axel och bladfjädrar?
Morgan_G

Inläggav pwa » mån 07 nov 2011, 20:54

Att shimsa är ett vanligt sätt att ställa caster på stela axlar. Funkar bra. Alla vinklar kan ställas in även på stela axlar, men vissa konstruktioner är jobbigare än andra. En annan sak att tänka på är att camber helst ska vara lite olika på höger och vänster sida för att få optimalt resultat. Man skall räkna med vägbanans bombering, dvs dess kupning för vattenavrinning. :)

-Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav WARLOCK » tis 08 nov 2011, 16:17

Haha vägbanans bombering,,,,,på vilka vägar då? Svenska vägar har idag två vattenfåror per vägbana.
Har aldrig skilt en Scout 44a men tror dom har ringar runt övre kulbulten, dessa finns tydligen med olika grader....
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK

Återgå till Teknik