Scout II Axlar

Scout II Axlar

Inläggav backstabber » sön 09 okt 2011, 08:26

Jag har försökt skaffa nya lameller till mina dana 44 scout axlar men hansen racing säger att det inte sitter lamel diff i scouten. :shock: :oops: :twisted:
Tänkte höra om det finns någon som vet var man kan hitta renoverings sats till diffen ?
Är det 30 splince som brukar sitta i scout axlar från 1977 tänkte slippa plocka isär för att räkna. :lol:
Terräng är till för att köras på.
Användarvisningsbild
backstabber

Re: Scout II Axlar

Inläggav WARLOCK » sön 09 okt 2011, 23:44

Hej, visst har Scouten lameldiff å 30 splines.
Kontakta Stig på http://www.axleandparts.se/ så ordnar han repsats.
Mvh Richard
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK
Medlem i Svenska IH Klubben

Inläggav vonzool » fre 14 okt 2011, 19:28

Finns ju oxå "nya" lamell diffar att köpa för runt 3000 - 3500kr.. kommer inte ihåg riktigt. dom heter Auburn iaf.. jag köpte en sån till min för att sätta fram. Fast det har inte blivit av.. 3,73 och Ner lr typ nått efter 3,73 och upp.. köpte min från Custom bildelar, som är återförsäljare åt hansen Racing.
Användarvisningsbild
vonzool

Inläggav backstabber » ons 26 okt 2011, 18:19

Hittade på nätet en firma som säljer Aussie Locker :)
Jag undrar om någon har provat en sådan eller liknande ?
Är dom bra i skogen ?
Priset ligger på 3400
http://www.bakaxel.se/diffsparrar.html

:mrgreen:
Terräng är till för att köras på.
Användarvisningsbild
backstabber

Inläggav WARLOCK » ons 26 okt 2011, 21:06

Funkar som en Ditroit locker men e inte lika starka, e ju betydligt lättare å montera om du har öppna diffar nu.
Hade Stig inte lameller?
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK
Medlem i Svenska IH Klubben

Inläggav vonzool » ons 16 nov 2011, 15:08

har inte vart inne på ett tag.. men om man köper dom från auburn så sitter det ju i ett hus redan... men då måste man ju schimsa in den igen. har fortfarande inte hunnit få tummen ur o sätta dit den... sen har jag haft funderingar på o byta axlar till högre utväxling så den varvar mer:P
Användarvisningsbild
vonzool

Inläggav THRILLSEEKER » tor 15 aug 2013, 16:45

Jag försökte idag kolla om jag hade diffad bakaxel eller inte, och jag läste här någonstans att det kunde lika gärna vara utslitet i bakaxeln så man fick ändå kanske inte reda på det.
Men jag hissade upp bilen så båda bakhjulen va i luften och när jag snurrade på högra bakhjulet så va det knappt så vänster bakhjul snurrade men det gjorde det, å då bakåt. När jag snurrade på vänstra hjulet hände inget med högra.

Detta borde väl tyda på att det är utslitet och att den inte är diffad eller hur? Behöver jag byta eller renovera nåt i bakaxeln då?

Hittade inte heller några märkningar på bakaxeln, försökte hitta så det va original.

Jag undrar även hur mycket olja som ska i bak o fram. Hittade någonstans där det stod 2.1l i främre kardan och 1.4 l i bakre kardan, men kardan är väl inte samma som fram o bak axel?! eller är det jag som är snurrig... som ni märker inte helt hemma på bilar men jag försöker...

Hoppas på snabbt svar o tack på förhand!
THRILLSEEKER

Inläggav Morgan_G » fre 16 aug 2013, 13:41

Är ju inte någon guru på axlar men tror att man kan konstateras ha diffbroms i sin axel om båda hjulen snurrar åt samma håll när man testat så som du gjort, om dom snurrar åt varsit håll kan du fortfarande ha en diffbroms men förmodligen utsliten, om man vill ta reda på fakta så måste man i.s.f öppna kåpan och kika för att se om det är diffbroms eller ej. Det kan också sitta en klisterlapp i handsfacksluckan som upplyser om detta, det gör det på min bil i.a.f.

Det är ju inte nödvändigt att renovera axeln bara för att diffbromsen inte fungerar, däremot måste du ju byta lameller eller köpa en helt ny lammeldiff om du t.ex anser att du inte kan vara utan denna funktion.

Olja fyller man ju på via nivå pluggen, så när det börjar vilja rinna ut så har man tillräckligt med olja.
Morgan_G

Återgå till Teknik