Bränsleförbrukning på 304

Bränsleförbrukning på 304

Inläggav _RaVen_ » sön 18 sep 2011, 21:06

Tjena

Någon här som vet hur mkt 304 drar per mil? Ska ev sätta in en sån istället för min Diesel som sitter i den nu.
-----------De ä bara å gasa :) -----------------------
_RaVen_

Re: Bränsleförbrukning på 304

Inläggav alfscout » sön 18 sep 2011, 21:38

Det är många faktorer som spelar in, t.ex. vad du har för slutväxel, däcktypen och hur du kör. I min Scout II med 3,30 bakaxel och måttliga terrängdäck för åretruntbruk ligger förbrukningen på landsväg som regel kring 1,5 - 1,6 liter milen (runt 80 - 85 km/h) och i tätort runt 1,8. Drar jag på i motorvägsfart kryper förbrukningen lätt upp i 2 liter milen. :lol:
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav WARLOCK » sön 18 sep 2011, 23:16

Nu har ju ja en 345a men den drog 1.59 på min 300 mils semmestertur till fjällen. Den går som en dröm i 100 så där låg ja mesta tiden men de e mycket samhällen å sakta ner i när men som jag inte åker på Europa/motorvägar. Har 11.5X32 däck å 3.07 utv. å hittar du någon som kan vittna om att ja åker "snällt" så köp en bunke lotter me :lol: Har K&N filter E3 stift och i övrigt friska tänddelar samt headers och ett hällsosammt dubbel 2.5 tums avgas.
Även om ja e duktig på å gasa så e ja en jävel på å inte bromsa. Försöker köra smart å släppa gasen så jag slipper bromsa vid hastighets sänkning samt hålla avstånd till framförvarande. Har faktiskt kört mellan Trelleborg å Ljungby (endast sista biten på motorv.) utan att bromsa merän för Stop å lämnaföreträde där det kom trafik.
En sak som många inte tänker på e hur bromsarna e. Ett par bromsar som ligger på bara lätt kan ta ett par tre deciliter. Sen tar en bil ju alltid mer vid en massa "kortkörande".
Ja det blev ju lite tips för hur jag sparar på dropparna med en så erkänd "GasGuzzler" som IH :lol:
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK
Medlem i Svenska IH Klubben

Inläggav _RaVen_ » mån 19 sep 2011, 18:44

alfscout skrev:Det är många faktorer som spelar in, t.ex. vad du har för slutväxel, däcktypen och hur du kör. I min Scout II med 3,30 bakaxel och måttliga terrängdäck för åretruntbruk ligger förbrukningen på landsväg som regel kring 1,5 - 1,6 liter milen (runt 80 - 85 km/h) och i tätort runt 1,8. Drar jag på i motorvägsfart kryper förbrukningen lätt upp i 2 liter milen. :lol:

ok.. Då ligger dom ungefär som jag trodde då. Jag kommer inte att ha min å köra så mkt på landsväg utan det kommer att bli mer terrängkörning 8)
så det blir 15x33 däck. tack för svaret =)
_RaVen_

Inläggav _RaVen_ » mån 19 sep 2011, 18:50

WARLOCK skrev:Nu har ju ja en 345a men den drog 1.59 på min 300 mils semmestertur till fjällen. Den går som en dröm i 100 så där låg ja mesta tiden men de e mycket samhällen å sakta ner i när men som jag inte åker på Europa/motorvägar. Har 11.5X32 däck å 3.07 utv. å hittar du någon som kan vittna om att ja åker "snällt" så köp en bunke lotter me :lol: Har K&N filter E3 stift och i övrigt friska tänddelar samt headers och ett hällsosammt dubbel 2.5 tums avgas.
Även om ja e duktig på å gasa så e ja en jävel på å inte bromsa. Försöker köra smart å släppa gasen så jag slipper bromsa vid hastighets sänkning samt hålla avstånd till framförvarande. Har faktiskt kört mellan Trelleborg å Ljungby (endast sista biten på motorv.) utan att bromsa merän för Stop å lämnaföreträde där det kom trafik.
En sak som många inte tänker på e hur bromsarna e. Ett par bromsar som ligger på bara lätt kan ta ett par tre deciliter. Sen tar en bil ju alltid mer vid en massa "kortkörande".
Ja det blev ju lite tips för hur jag sparar på dropparna med en så erkänd "GasGuzzler" som IH :lol:

Det är ju inte så farligt trots allt, jag håller på att renovera upp en IH scout som hade sett sina bästa dagar å va väl nära skroten (för 1000:- så fick man en scout II ) Men snart så ska alla delar till blästring,sedan börjar plåtarbeten å massa svetsning =) Finns det några goo grejer att byta ut i motorn för att få lite mer effekt?
Gaspedalen på min lära nog användas en hel del oxå :lol:
_RaVen_

Inläggav pwa » mån 19 sep 2011, 19:54

_RaVen_ skrev:Det är ju inte så farligt trots allt, jag håller på att renovera upp en IH scout som hade sett sina bästa dagar å va väl nära skroten (för 1000:- så fick man en scout II ) Men snart så ska alla delar till blästring,sedan börjar plåtarbeten å massa svetsning =) Finns det några goo grejer att byta ut i motorn för att få lite mer effekt?

Frågan är om du egentligen behöver mer effekt... 304'an sitter ju också i Loadstarbilarna och där släpar den ju helt förnöjt runt på en 10-12 ton. Den är liksom gjord för att gå med full last hela dagen på 3500-4000 varv.
Mitt förslag är att köra den som den är och lära känna karakterisiken på motorn. Du kommer att märka att den nog är rätt bra som den är. :)

[Nu kommer säkert någon att påpeka att jag stoppat cheva dieselar i mina IH, och jag kommer att svara med att de går ungefär likadant som en 304, typ samma karakteristik. Lågt varv, mycket vrid.]

-Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav WARLOCK » mån 19 sep 2011, 22:21

Jo Paul....Men den låter å luktar tvi å e en Chebby :x

Kommer att få äta min kritik till dej Paul på tvären å längden då min 1210a me TD40 e klar :lol:
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK

Inläggav pwa » fre 23 sep 2011, 19:14

WARLOCK skrev:Jo Paul....Men den låter å luktar tvi å e en Chebby :x

Kommer att få äta min kritik till dej Paul på tvären å längden då min 1210a me TD40 e klar :lol:

Pommes frites, är vad det luktar... :surpr: :lol:
Och ja, räkna med att börja tugga i förskott! :lol: :mrgreen:

-Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav _RaVen_ » mån 03 okt 2011, 19:32

pwa skrev:
_RaVen_ skrev:Det är ju inte så farligt trots allt, jag håller på att renovera upp en IH scout som hade sett sina bästa dagar å va väl nära skroten (för 1000:- så fick man en scout II ) Men snart så ska alla delar till blästring,sedan börjar plåtarbeten å massa svetsning =) Finns det några goo grejer att byta ut i motorn för att få lite mer effekt?

Frågan är om du egentligen behöver mer effekt... 304'an sitter ju också i Loadstarbilarna och där släpar den ju helt förnöjt runt på en 10-12 ton. Den är liksom gjord för att gå med full last hela dagen på 3500-4000 varv.
Mitt förslag är att köra den som den är och lära känna karakterisiken på motorn. Du kommer att märka att den nog är rätt bra som den är. :)

[Nu kommer säkert någon att påpeka att jag stoppat cheva dieselar i mina IH, och jag kommer att svara med att de går ungefär likadant som en 304, typ samma karakteristik. Lågt varv, mycket vrid.]

-Paul

Ok, jo jag hade tänkt att köra den original först för att se om man är nöjd med den lr om man vill ha lite mer =) men som sagt så har jag en bra bit kvar innan jag kommer dit.
_RaVen_

Inläggav pwa » tis 04 okt 2011, 19:57

Visst finns det saker man kan göra... Det första är en grundlig balansering och invägning av stakar och kolvar. Sen kan man ju porta toppen lite, mest på avgassidan där det finns en knöl ivägen. Ingen polering av kanalerna, det blir bara skit då...
Ett bra avgassystem, dubbelt 2.5 tum eller enkelt 3 tum, med feta "rakt igenom" dämpare, så blir det behagligt ljud utan att det stryper något.
Som sagt, små saker som gör stor skillnad...

-Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav alfscout » tis 04 okt 2011, 21:38

En sak har inte framhållits i denna intressanta diskussion, nämligen det faktum att Internationals SV-motorer är gjorda för LASTBILAR och som motorer för stationärt bruk (t.ex. för drift av pumpar).
Väldigt många nya IH-ägare hoppas och tror att 304:ns 100kW kan hottas upp och därefter jämföras med exempelvis en Cheva 350. Så är det ju inte. Alla IH-motorer är gamla järnspisar som utvecklades på 1950-talet för att klara 10 000-tals drifttimmar och leverera "tillräckligt" med hästkrafter för att göra jobbet i maklig takt utan överhettning, onormal förslitning etc.
När Scoutägaren inser det kommer han/hon med tiden underfund med att en IH V8 och drivlinan håller en normal förares livstid ut i originalutförande (medan karossen börjar lägga av runt 8 000 mil). Visst kan man roa sig med diverse modifieringar, men de kostar mer än de smakar. Inte ens ett dubbelt avgassystem ger någon märkbar effektökning enligt min erfarenhet. Idag har jag återgått till ett enkelt system med 2,5 tum till ljuddämparen och 3 tum efter - och det ger jämnare gång och lika bra ljud som ett dubbelt avgassystem.
Är det någon som tycker annorlunda så skriv en rad! 8)
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav Jan Arvidsson » ons 05 okt 2011, 07:35

Hej
Bara kort inlägg men Petronix brytarlöst tändsystem och en förgasarrenovering brukar också ha hälsosam inverkan och kostar inga stora pengar. IH motorna håller precis som Alf skriver i all oändlighet. Men om trots tändinställningar mm ändå inte får den att gå bra; kolla kamaxeln. Det är ända akilleshälen på IH:n. Har nockarna gått ner sig då blir motorn trött och trörstig.
IH Macht frei
Jan Arvidsson

Inläggav _RaVen_ » lör 08 okt 2011, 19:18

Tackar för alla bra svar å idéer, det kan man aldrig få för lite av =)

Om man vill ha diffat bak på bilen finns det någon billig lösning på det? ej agadiff då. Kan man ta Volvo valpens diff?
_RaVen_

Inläggav WARLOCK » sön 09 okt 2011, 00:54

Jag kan nog ha nån å sälja....
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK

Återgå till Teknik