Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav Jake » ons 19 maj 2010, 18:27

Här är då tråden om min renovering av min IH Scout II från 1975. Tråden är tänkt som ett hjälpmedel för de som vill renovera en Scout till mer eller mindre orginalskick men saknar info om detta. Orginalskick är enligt min uppfattning svårt då Scouten är vääääääääldigt rostbenägen vilket gör att modifieringar i konstruktionen sällan är skadligt.
Min tanke med bilen är att renovera den till orginalskick med resevation för konstruktionsförbättringar. Scouten är svetsad med dubbelplåt och minimalt rostskydd och detta har jag försökt undvika. Den ska se ut som en Scout på utsidan och insidan men den ska ljudisoleras om få trevligare mattor och de dubbla plåtarna ska bort till förmån för rör och profiler.
Min bil var i smådelar innan jag började så visste inte riktigt hur allt såg ut i orginalskick. Efter ett besök hos mr Okidoki var jag något visare men det har blivit ett antal bilar på vägen för att hitta motivationen och lösningar på problem.

Det kommer en del frågor om vad som behövs vid en renovering och detta äger jag och anser vara nödvändigt.

-Kantvik
-ESAB TIG-svets
-ESAB MIG-svets
-En hel del vinkelslipar
-Kompressor

Verktyg kostar pengar men det går alldeles utmärkt att köpa detta begagnat och då blir det inte så dyrt. Det finns inget värre än när utrustningen sätter gränserna.

Just nu bor jag väldigt trångt och jag ska ta bilder på framstegen men jag börjar med ett par bilder hur det såg ut när jag fick bilen. Nu är jag en glad amatör så allt tar lång tid men väl värt det. Håll till godo.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jake
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 30 okt 2008, 09:28
Ort: Bjärred

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav DPX » ons 19 maj 2010, 20:55

Detta ska bli intressant.
Jag kommer också snart påbörja svetsning på min scout.

Jag har nu skaffat verktyg och delar.
Idag köpte jag oljor till bilen, påfyllning i morgon är det tänkt.
Tanken är att kunna besikta bilen före midsommar.

Botten är rostig som din och det ska jag försöka fixa före besiktningen.
Skärmar + lite annat får jag ta senare, på hösten.
DPX
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 25 jul 2009, 18:57
Ort: Ödeshög

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav okidoki » sön 23 maj 2010, 08:40

Ser bra ut det där, jag vill se mer bilder på åket. Själv hittade jag äntligen nån som var galen nog att svetsa min bakersta balk så snart är bilen rak o fin (hoppas jag) sedan blir det 15-20L polyester med väv på golvet så håller det garanterat ihop fram till hösten. =] Lovar att lägga upp bilder på vrålåket, när det är målat o klart för sommaren. =]

Ser fram emot att se mer bilder på ditt projekt.

T.
okidoki
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 20:14

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav Jake » lör 05 jun 2010, 17:52

Tillbaka från en utlandsresa och motiverad till en vecka i garaget. Garaget är ganska trångbott så ni får ursäkta kvalitén på bilderna. Har dock köpt hus med ett fint trippelgarage så jag känner mig lugn inför framtiden:)
Dessa bilder är tagna i dag och det är så här långt jag kommit. Till golvet jag har använt mig av 40x40x2mm och 20x40x2mm profiler. Tjockleken på plåt i golv är 2mm. Golvet vid passagerarna är också 2mm med 20x40x2mm profiler som går tvärs bilen. Dessa är fästa i den veckade plåtkanten vid kardantunneln och sedan i den nya tröskeln. Nästa steg är att svetsa fast två balkar till och baggarumsgolvet för säkerhetsbälten. Det ska också svetsas fast en till del på de främre karossfästenna för att dessa ska bli bredare och stabilare. Sen ska nya bakskärmar svetsas på bilen vilket jag hoppas göra innan semestern och flytten till huset.
Tröskel1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jake
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 30 okt 2008, 09:28
Ort: Bjärred

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav Jake » lör 05 jun 2010, 17:56

Har en bild på baggageutrymmet med nytt golv och nya profiler som man kan skönja längre fram men den är för stor för sidan så jag ska fixa det tills nästa inlägg.
Håll till godo!
Jake
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 30 okt 2008, 09:28
Ort: Bjärred

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav Jake » tis 29 jun 2010, 22:18

Äntligen semester!
Bagagegolvet är svetsat och målat. Vänster golv är helt färdigt och höger är i stort sett färdigt. Sist men inte minst: Alla dörrar funkar perfekt! Inte helt lätt då båda trösklarna och hela golvet är bytt. Nästa steg är att byta ut bakskärmarna :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jake
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 30 okt 2008, 09:28
Ort: Bjärred

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav Jake » ons 30 jun 2010, 18:24

Är på gång att svetsa dit nya bakskärmar men har stött på patrull. Bakhörnen är fästa i bakskärmarna med punktsvetsar men hur förbereder man innan svetsning så att det inte rostar mellan dessa plåtfalsar :roll:
Jake
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 30 okt 2008, 09:28
Ort: Bjärred

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav pwa » ons 30 jun 2010, 19:42

Ett sätt arr rostskydda spalten mellan två överlappande plåtar är att spreja på ett bra lager med zinkprimer. Den kallas också på utrikiska för "weld through primer", dvs man svetsar genom den. Kompletteras lämpligen på insidan med ett tunnt penetrerande rostskyddsmedel.

I övrigt så ser det ut på bilderna som om du gör ett jäkligt snyggt jobb! Det är faktiskt inte så ofta jag säger så, så sträck på dig! :surpr:
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa
 
Inlägg: 692
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 21:07
Ort: Malmö

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav ROLLE I VIKEN » ons 30 jun 2010, 21:14

UJ UJ ,,dessa jobb tar tid,,,men fint blir det,,,,,,,,,å ett stort garage önskar alla pojkar,, GRATTIS!!!!!!!!

ROLLE
Användarvisningsbild
ROLLE I VIKEN
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 14 jun 2009, 20:26

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav Jake » tor 01 jul 2010, 09:01

Tack Paul!
Jag var ju i kontakt med dig om hjälp för ett år sedan men jag insåg att om du skulle hjälpa mig med detta så skulle du behöva flytta in eftersom det tar sådan tid :lol:
Så jag fick helt enkelt ta tjuren i hornen och påbörja detta själv och det tar som sagt tid. Men det är värt resultatet.

Det där med zinkprimer är något jag använder just nu på alla svetsfogar. Fick tipset av en lackerare att polera alla svetsar med roterande stålborste för att ta bort all oxid och sedan spraya zinkprimer och toppa detta med rostskyddsprimer. Använder Corrostabils primer vilken jag kan rekommendera. Använde Biltemas ungefär en dag innan den åkte ut.
Enda problemet som jag ser med zinkspray är att det är svårt att svetsa direkt på då den spottar och fräser en del. Biltemas gjorde inte det men jag tvivlar på att det var någon zink i denna ;) Men det går att åtgärda med att polera just den svetspunkten innan svets.

Återkommer med resultat :P

Tack för hjälpen!
Jake
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 30 okt 2008, 09:28
Ort: Bjärred

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav pwa » tor 01 jul 2010, 18:21

En av de få saker jag köper på biltema är faktiskt deras zinkspray... :surpr: :shock:
Den funkar faktiskt bra och är svetsvänlig.

Åh... Jo, nu mins jag. Men om jag inte minns fel så var det ju inte fråga om så mycket rost då? :roll:
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa
 
Inlägg: 692
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 21:07
Ort: Malmö

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav Jake » fre 02 jul 2010, 17:51

Det var jag trodde och sade då..... Nu vet jag bättre.

En fråga till om plåtfalsen mellan hörn och skärm. Bakskärmens fals är redan lite ytrost på.Hur tar jag bort detta på bästa sätt? Funderar på kemiska rostätare för att gå på djupet men blästring är också något jag överväger. Bara slipa?

Ska lägga sista grundfärgen nästa vecka på golvet och sen blir det projekt nya skärmar. Efter det ska bilen till plåtslagare för att byta nedre dörrkanter, delar av taket och främre skärmhörnen. Taket är för övrigt en dryg historia. Mycket ställen där det kan rosta och knöligt att svetsa.
Jake
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 30 okt 2008, 09:28
Ort: Bjärred

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav pwa » fre 02 jul 2010, 20:18

Jake skrev:Det var jag trodde och sade då..... Nu vet jag bättre.

En fråga till om plåtfalsen mellan hörn och skärm. Bakskärmens fals är redan lite ytrost på.Hur tar jag bort detta på bästa sätt? Funderar på kemiska rostätare för att gå på djupet men blästring är också något jag överväger. Bara slipa?

Ska lägga sista grundfärgen nästa vecka på golvet och sen blir det projekt nya skärmar. Efter det ska bilen till plåtslagare för att byta nedre dörrkanter, delar av taket och främre skärmhörnen. Taket är för övrigt en dryg historia. Mycket ställen där det kan rosta och knöligt att svetsa.


Som det brukar vara då... De rostar lite bara man tänker på det... :mrgreen:
I annonsen på 1200'an jag köpte stode det att den var "rostfri", så du kan ju tänka dig hur den såg ut...

Blästring funkar bra, problemet är bara all sand som tränger in över allt man inte vill ha den. Är det bara lite ytrost så hade jag nog tagit fram fosforsyran, ännu en produkt som man kan köpa på biltema som funkar bra. Finns på litersflaskor. Tvätta noga med vatten och till sist vatten med lite bakpulver i, så blir det bra.
På med grundfärg så fort det är torrt.

Om man tittar på det jobb du redan gjort så borde det inte vara några problem att fixa dörrar och resten själv också. Om du inte har en falstång så kan du få låna min, det är det enda "specialverktyg" som behövs, förutom en hammare och ett mothåll.
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa
 
Inlägg: 692
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 21:07
Ort: Malmö

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav Jake » ons 07 mar 2012, 11:46

Tråden började halka långt ner i forumet och tråkigt nog är det ingen som frågat efter några resultat så jag ger er en uppdatering av vad som hänt: Efter en lång väntan blandat med barnafödsel och husrenovering så har jag äntligen tagit mig framåt i Scoutprojektet. Efter att dottern lagt sig så har jag hittat en lucka i ett annars späckat schema och lyckats demontera höger bakskärm och hörn för att svetsa dit nytt. Nya skärmar och hörn har jag köpt från USA och Sverige för 2 år sedan och det var på tiden att en hängdes dit. Tyvärr hittade jag ännu mer rost (är det möjligt?) bakom skärmen och det lär inte vara bättre på vänster sida..... Känns som hela karossen är utbytt vid det här laget. Planen är att ta bort det som är för dåligt och sedan slipa resten och måla med blymönja. Annars är zinkspray av Corostabil något som jag konsumerar i stora mängder just nu.

I höstas köpte jag en extra ram med motor + låda av Christian utanför Lund för att minimera jobbet med den gamla ramen (mer rost där). Christian är gammal IH-mekaniker från Räddningstjänsten som hjälpt mig mycket med info och kunskap! Stort tack till honom! Lådan måste fixas för den växlar inte som den ska men annars är planen att slipa och måla den nu i sommar och förhoppningsvis ska jag lyfta på den rostlagade karossen på den nya ramen till hösten och till nästa vår ska jag försöka få bilen på lack. Det är nog väl optimistiskt just nu för jag har tre olika tak till bilen och alla har rost som måste lagas på något ställe. Som kuriosa kan jag berätta att jag t.om åkte till Tyskland och köpte ett tak men när jag kom hem så insåg jag att det förvisso såg bra ut men var lagat med så mycket spackel att det förmodligen skulle fungera bättre som badkar. Hur som helst fick jag med mycket fina gummilister, rutor och beslag så helt förgäves var det inte. Tyvärr så utkämpar jag ett utdraget och blodigt krig med mina icke betalande hyresgäster råttjävlarna och de har gått hårt åt mina fina lister men nu efter att ha skaffat katt, hängt upp lister i taket och köpt råttfällor av modell björnsax så ligger jag bättre till. 1-0 till mig helt enkelt. Igår var det dock nära att jag föll på eget grepp när katten åt av betet i råttfällan och den slog ihop.... Trodde det var slut med honom men han verkade lite förvånad men inte påverkad. Tror att slaget bara svepte honom på kinden som tur var!!!

Följer för övrigt "bubbascout-tråden på binder som är grymt inspirerande för någon som ska försöka återställa dessa gamla damer till något som liknar originalskick. Rekomenderas! Killen som renoverar den scouten är också sjukt trött på rost men jag hoppas han håller upp humöret och fortsätter för han hjälper mig komma framåt.

Ska försöka fixa bilder på projektet men tid är en bristvara.....

Finns det ingen här i vårt avlånga land som renoverar en Scout till orginalskick?
Jake
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 30 okt 2008, 09:28
Ort: Bjärred

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav pwa » ons 07 mar 2012, 22:19

Trevligt att det händer nåt ute i garagen här i landet! Själv har jag gått i stå med mina projekt... Tiden (och lusten) har hel enkelt inte funnits, men nu snart jäklar... :)
Råttentott hade vi problem med för ett par år seda och de är inte lätta att bli av med. Lyckligtvis hittade jag var de kom in, och inte förrän jag göt igen hålet med betong förstärkt med en hel låda stålspik fick jag bukt med dem. Bara vanlig gjutning tog de sig igenom...

Nu väntar vi bara på bilderna... :mrgreen:

-Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa
 
Inlägg: 692
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 21:07
Ort: Malmö

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav Morgan_G » tor 08 mar 2012, 15:47

Kul att det finns några som renoverar dessa bilar, dom är inte alltför vanliga på bilträffar eller ute på vägen!

Har själv en Scout traveler -80 som tidigare ägare gjort det mesta svets arbetet på så för min del blir det mest rullande renovering vid behov. Upplever dock att det kan vara svårt med vissa delar men dessa verkar finnas i Usa, du har ju beställt plåt därifrån har det fungerat bra och vilka firmor kan du rekommendera?
Morgan_G
 
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 12:20
Ort: Alingsås

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav Jake » lör 10 mar 2012, 09:54

Det är inte alltid lätt att få inspiration och jag hade mina tvivel när min dotter föddes men allt går att göra om man bara planerar och får med sin respektive.

Jag har köpt delar från dels Super Scout Specialist och dom är bra och trevliga men vissa delar är dyra och dom svarar inte på mejl. Vill man prata med dem så är det bara att ta tjuren i hornen och ringa.
Frakten hem är också ett problem eftersom stora delar är mer eller mindre omöjliga att frakta med post eller DHL till ett rimligt pris. Jag köpte mina bakskärmar genom en annons på Binder planet. Innan köpet hade jag kontaktat en svensk firma i Florida som tar hem delar och bilar till Sverige i containrar och sedan lade jag ut en fraktannons på U-Ship för frakten till den firman i Florida. U-Ship är en hemsida för auktioner på frakter och hyfsat billigt jämfört med post. Mina skärmar kostade 1000kr för båda och frakten 1500 totalt till Sverige. Det var ganska mycket jobb med frakten och inte helt lätt eftersom amerikaner lovar en hel del men det blir inte alltid som de säger. Vissa av dem är dessutom livrädda att skicka delar utanför USA..... Som att köpslå med barn.
Delar är ett problem för alla med Scout eftersom rosten tar allt i sin väg. Min största utmaning var att leta rätt på en rutram utan allt för mycket rost och det hittade jag tillslut i Sverige men jag var 99% säker på att köpa en från USA. Det är inte heller säkert plåtdelar är mindre rostiga från USA eftersom de också använder vägsalt. Be alltid om bilder vid ev köp för säljaren uppger nästan alltid att det går att blästra bort rost men hål efter blästring lagar sig sällan av sig själv...
Slutsats: spara det ni har i era lador för det blir inte mer av det!

Bilder kommer!
Jake
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 30 okt 2008, 09:28
Ort: Bjärred

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav Statesman » ons 14 mar 2012, 20:32

Mycket intressant tråd, bra å få lite tips å trix när man själv e på g med en rostrenovering av scouten! Men just nu e ja utan garage å då blir de inte mycket gjort förutom småsaker för å hålla bilen rullande.
Väntar på nya bilder :)
Användarvisningsbild
Statesman
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 20:25

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav Jake » tis 06 nov 2012, 20:07

Nu har jag äntligen fotograferat ute i garaget. Höger sida är så gott som klar och idag målade jag innerskärmen och stolpen med zinkprimer och rostskyddsfärg. Innan jag svetsar dit skärmen så ska jag foga med mjukfog så alla svetsskarvar fylls upp. Hela projektet har stått stilla ett bra tag nu pga tillökning men förhoppningsvis så ska det rulla på nu över vintern. Det stora som är kvar är vänster bakskärm och det lär bli ett hästjobb men sen är det nedförsbacke :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jake
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 30 okt 2008, 09:28
Ort: Bjärred

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav Jake » fre 09 nov 2012, 17:07

Ännu ett steg i rätt riktning idag. Hela kardantunneln slipad och grundad med zinkprimer :) Allt blir så mycket roligare med färg och numera kan jag ligga under bilen utan att bli täckt av rostflagor så fort jag rör på mig. Nästa steg blir färg och sedan rostskydd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jake sön 11 nov 2012, 21:29, redigerad totalt 1 gång.
Jake
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 30 okt 2008, 09:28
Ort: Bjärred

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav backstabber » sön 11 nov 2012, 11:11

fan va fint det blir :mrgreen:
Terräng är till för att köras på.
Användarvisningsbild
backstabber
 
Inlägg: 149
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 16:48
Ort: Järfälla

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav pwa » sön 11 nov 2012, 12:56

backstabber skrev:fan va fint det blir :mrgreen:


Det kan man fan bara hålla med om... Jag blev alldeles förstummad. :mrgreen:
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa
 
Inlägg: 692
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 21:07
Ort: Malmö

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav Jake » sön 11 nov 2012, 21:38

Man tackar. Själv blev jag besviken på stolpen eftersom det inte blev som jag tänkt mig. I den bästa av världar hade allt legat kant i kant men så blev det inte. I och för sig inget som någon kommer se efter lack. Från början slipade jag även alla fogar som inte syns men det tog för lång tid och vem ska se att det finns en svetsfog bakom en skärm... När jag köpte bilen så var hela vänstra sidans tröskel bortsågad och det var inte lätt att få till alla vinklar och avstånd vilket gjorde att det tyvärr blev ett mellanrum som jag nu måste fylla ut med karosserimassa. Som tur är så var vi tvungen att slänga en massa fogmassa på mitt jobb så nu har jag 15 tuber silikonfri övermålningsbar fogmassa till bränsletankar i flygplan som jag ska fylla alla skarvar med.
Jake
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 30 okt 2008, 09:28
Ort: Bjärred

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav pwa » sön 11 nov 2012, 22:13

Ah, the right stuff.... Fast jag hade ju hellre tagit bränslet som dumpas... :)

Det gör inte så mycket om inte allt linjerar perfekt tycker jag. Det är ju bruksbilar och förr eller senare så händer det ju nånting... Fast man behöver ju inte göra som jag och köra på en snutbil i häcken.... :surpr: :shock: :lol:
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa
 
Inlägg: 692
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 21:07
Ort: Malmö

Re: Tips, trix och rost - här är en renoveringstråd

Inläggav Jake » tor 24 apr 2014, 17:19

Det här är nog långsammaste renoveringstråden i historien men här är en uppdatering:

Efter barn nummer två är jag i gång igen. Monterade båda nylagade inre framskärmarna samt skärmar och grill. Känns kul att börja bygga upp något igen efter all rostlagning. Totalt tog det 2 månader att laga upp innerskärmarna och jag måste säga att det var sjukt tråkigt. Men vid monteringen visade det visade sig att hela karossen satt snett men som tur är har jag inte borrat hål för karossfästen så det var bara att flytta runt på ramen tills allt passade någorlunda. Ett av fästena måste flyttas men 3 av fyra är jag nöjd med eftersom jag bytt hela golvet fram och bak samt trösklar. Känns speciellt att ligga under bilen utan att det rasar rost över mig.
Nästa steg är att flytta fästet, bulta fast karossen och byta vänster bakskärm.
Kvar att göra är:

- Laga upp två framskärmar
- Laga upp taket (lär bli grymt svårt)
- Montera två stolar så att jag kan sitta och torrköra

Fråga:
Ni som kör scoutar som inte går i skogen. Vad har ni för framsäten i bilen? Mina var för dåliga och tanken var att slänga in något som går att fälla framåt och samtidigt går att klä om till en hyffsad peng. Funderar på amazonstolar. Dom borde gå att hitta klädsel till billigt. Annars har jag fått tipset om Vanstolar men dom går ju inte att fälla.
Vad har ni för avgassystem på bilen? Har ni byggt själva eller köpt färdigt? Köpte en trasig Migatronic TIG som jag lagade under vintern så jag är lite sugen på att bygga själv. Funderar på om jag ska sätta dit två till två eller två till ett.

Ska försöka slänga upp bilder till helgen.
Jake
Medlem i Svenska IH Klubben
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 30 okt 2008, 09:28
Ort: Bjärred

Nästa

Återgå till Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron