IH 434 McORMICK

IH Tractors

IH 434 McORMICK

Inläggav Pedde » lör 18 okt 2014, 01:09

Hej, inköpt en IH 434 68, lite spruckna däck men verkar annars ok. Beställt olja och filter åt motorn som verkade lite svart, men det är ju normalt för en diesel. En konstig sak var att jag inte fick på mina broddkedjor som suttit på min gamla Grålle. Den hade däckmått 28*13,5. IH:n hade 28* 11 nånting. De räckte inte runt. Finns det olika tum? Anledningen till byte av traktor var att Grållen hade 4 vxl och rusade fram i skogen. IH 8 vxl med hög och lågväxel kryper fram i min takt när jag kör ut ved. Bör jag byta däck innan jag punkar de gamla, eller brukar det bli en pyspunka så att jag kan pumpa och ta mig till verkstad på 5 Km avstånd? Lucas har varit framme och kopplat pluspolen till jord. Något jag borde tänka på där? I övrigt verkar den helt OK. 28-däcken är kanske lite ovanliga och gör att traktorn toppar 25 sådär på högsta växeln. Men den är väldigt stark trots sin blygsamma motorstyrka. Är det någon marknad för nästan helt fabriksnya Gunnebo broddkedjorna i ovanstående dimension? Den blå färgen sitter kvar fortfarande.Nu kör jag IH:n på vanliga snökedjor som följde med. Denna IH är tänkt att hämta lite ved för husbehov och röja snö med bakmonterat blad. Jag har 300 meter väg och en gårdsplan som skall hållas efter om det blir snö. Kommentarer?
Pedde

Re: IH 434 McORMICK

Inläggav esn » fre 01 maj 2015, 10:31

Hej

Enligt tractordata.com har din Ih 12,4-32 bakhjul och de är ju betydligt större än Grållens 12,4-28 så det är ju inte så konstigt...

http://www.tractordata.com/farm-tractor ... r-434.html

Det är tråkigt att stå i skogen med trasiga däck och sällan är det på ett bra ställe man hamnat heller.. tyvärr är nog inte 12,4-32 en särdeles vanlig dimmension.
kanske dukan köpa bredare 28 tummare från framaxeln på en större traktor som ger samma ytterdiameter..

Grattis till en trevlig traktor!
det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Användarvisningsbild
esn

Re: IH 434 McORMICK

Inläggav esn » fre 01 maj 2015, 10:37

Kan du kolla exakt vad det står för dimmension på IHn däck?
det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Användarvisningsbild
esn

Återgå till IH Traktorer