Motorrenovering D440

IH Tractors

Motorrenovering D440

Inläggav Lazze » mån 13 jun 2011, 10:37

Hej,

Jag står inför en stundande renovering av motorn till en D440. Problemet jag måste fixa är en läckande cylindertätning (O-ring). I och med att jag måste djupt in i motorn tänker jag passa på att byta ut andra slitna delar. Ännu så länge har jag tagit bort oljetråget, topplocket samt vevstakar tillsammans med kolvar. Jag har mätt upp vevaxeln och denna är inom toleranser och sedan tidigare slipad till underdimension 0.030". Vevstakslagren är något slitna så även ramlagren. Vad gäller cylinderfoder och kolvar kan jag konstatera att cylindrarna har en tydlig vändkant i överkant och i och med att jag måste demontera fodren för att åtgärda läckande O-ring kommer jag att försöka få dessa utbytta tillsammans med nya kolvar.

Är det någon på detta forum som renoverat en DD132 eller DD132S som kan delge tips och information? Bl a är jag lite orolig över den spricka i blocket mellan cylinder 2 och 3 som de flesta DD132 motorer har fått med tiden. Är det något kring denna spricka som man speciellt skall tänka på när man byter foder?

I verkstadsmanualen för D440 kan jag också läsa att DD132S (överladdad motor) har annorlunda kolvar jämfört med DD132 (som sitter monterad i den vanligare D430). Kolvarna har några hundradelar mindre diameter? Varför? Vad jag förstått erhåller tyska reservdelsfirmor en och samma kolv/cylindersats till både DD132 och DD132S?

Lasse Johansson
Varberg
Lazze

Re: Motorrenovering D440

Inläggav D430 » tis 05 jul 2011, 10:53

Ang. spricka mellan cyl i blocket så upptäckte jag det på min D430 lillebror till din och blev lite fundersam hur det skulle hålla, men så här i efterhand kan jag konstatera att det har nu hållit i ca 6-7 år utan några problem, men kan tilläggas att den används numera som sommar traktor och går ca 30 tim/ sommar.
D430

Inläggav Lazze » ons 06 jul 2011, 09:55

Jag skulle tro att de flesta DD132 motorer är beskaffade med denna spricka. Dock tror jag inte det är någon fara med denna så länge den är orörd. Har som sagt haft den på två olika motorer och båda har hållit tätt. Frågan är bara vad som händer när man drar ut fodren och kanske ändrar läget på denna spricka? Om det är någon som har en teori till varför den uppkommer, förutom att gjutgodset är väldigt klent just där, så är ni välkomna och spekulera.
Lazze

Inläggav D430 » tor 07 jul 2011, 08:05

Jag kanske inte skrev riktigt utförligt, det var då jag hade plockat ur fodren som jag upptäckte att sprickan mellan foderlägena gick hela vägen ner i vattnet.
Tänkte att det kanske skulle ge sig då man momenta toppen eller då den blev varm så det blev läckage,men har inte sett till några tecken till läckage ännu.
Och har kört den tufft flera gånger i flera timmar (ca 5tim/gång) med en fräs som var i största laget så den ville på storkna många gånger
Men som jag skrev så går den inte så många timmar per år. sprickan kan man väl inte ändra läge på den sitter ju i blocket eller??? har jag fattat fel.
D430

Inläggav D430 » tor 07 jul 2011, 17:58

Min teori att den med överladdning säkert går varmare på kolven så det måste kompenseras metallutvidgningen så inte spelet blir för litet mellan kolv/cyl.
D430

Inläggav Lazze » mån 18 jul 2011, 12:06

Vad jag menade med att sprickan ändrar läge är att när fodret dras ut antar jag att det är kraftigt rostigt och kanske gör så att sprickan blir någon "bredare" under tiden det dras ut för att sedan gå tillbaka. När den går tillbaka kanske någon 100 dels millimeter med smuts kommer emellan så sprickan inte blir identisk med som den såg ut tidigare.

Du har ju haft ute foder på din motor. Hur var dina fodersäten och O-ring spår? Behövde du bearbeta ytorna? Bytte du foder och kolvar vid detta tillfälle?
Lazze

Inläggav Lazze » mån 08 aug 2011, 07:24

Så har man då fått motorblocket inspekterat av Motorenova i Helsingborg. Blocket är för dåligt för att kunna få till en åter fungerande motor. Det är framförallt materialet som bildar kanten som fodren vilar på som är så rostbemängd så det inte går att skapa en ny tätningsyta där. Så nu blir det till att söka efter ett annat block som är bättre än mitt för att få 440´n att åter vakna till liv.

Du som läser detta och har vetskap om ett motorblock eller motor till en DGD4, D430, D432 eller D440 (alla har samma motorblock DD-132) hör gärna av dig så kanske en av de 1787 stycken tillverkade D440 återuppstår.
Lazze

Inläggav D430 » lör 20 aug 2011, 18:51

Beklagar att jag inte har besvarat tidigare, nej jag har inte bearbetat o-ringspåren ellet ytan där fodret ligger an mot bara rengjort med en roterande borste i en borrmaskin visst fanns där rost.

Hur menade dom, att ytan som foderkanten ligger an mot är för dålig så det inte blir tätt? det sitter ingen tätning där om jag minns rätt utan det är bara en kant som fodret ligger an mot så det inte ramlar ner i tråget och låses fast av toppen så det inte åker upp, det är topplockspackningen som tätar ovanför fodret och mot toppen och oringar nertill fodret.
Är den bara ojämn av rost ?så om man ska göra det ordentligt så kan man fräsa läget och schimsa in foderhöjden.
Jag gjorde bara rent och satte tillbaka fodren utom ett som kolven hade rostat fast i som blev nytt.
Har det inte rostat bort bitar från blocket/fodersätet så tror jag det kan funka om du inte ska använda den i daglig drift.
D430

Inläggav D430 » lör 20 aug 2011, 19:05

Förstår att en motorrenoveringsfirma inte vill garantera och chansa om det inte ser riktigt okej då dom lämnar garanti på sina jobb och vill inte stå för ett backjobb, och beräknar med att det ska bli som en ny motor som ska kunna gå problemfritt ca:10 tim/dag i många år.

Tilläg på ovan inlägg. Hoppas det löser sig för dig antingen med bef. eller en annan motor.
D430

Inläggav d43o » lör 23 nov 2013, 11:32

hej är de någon som vet hur mycket toppen ska dras efter topplockpacknings byte på en ih d430? mvh
d43o

Återgå till IH Traktorer