De nya ramnummer reglerna och trubbel för mig.

De nya ramnummer reglerna och trubbel för mig.

Inläggav AndersE » mån 28 sep 2015, 10:15

Jag hittade ramnumret på pickupen, men det stämmer inte med vad som står på reg pappret eller på taggen i dörren :(

När jag köpte pickupen så fick jag med extra papper på en 1210-73, men jag sa att jag vill inte stå som ägare för ett fordon jag inte har eller vet något om.
Säljaren sa ju att det kan vara bra att ha om jag ville regga om den till tung LB igen. Men det var jag ju inte intresserad av. Så jag skickade tillbaka pappren
till säljare o sa att det får han lösa själv. Om han inte ville stå som ägare så skrota fordonet.

Det ångrar jag nu, antagligen så var ramnumret på det regpappret samma som står på pickupen jag har.

Vad ska jag göra?

Boka nystansning av nummer (motorhalland 1500:-), regga om (förenklad) om det nu går, eller slipa bort gamla, måla över, kladda olja tjära o skit över och stansa in nytt utan reggning på nåt annat ställe
på ramen och hoppas på det bästa?
AndersE

Re: De nya ramnummer reglerna och trubbel för mig.

Inläggav pwa » tis 29 sep 2015, 19:00

Stansa ett nytt en liten bit ifrån. Originalen brukar vara så dåligt stansade att de knappt syns ändå.
Ögat ser det hjärnan vill att det skall se, och står de och glor på handdatorn för att se vad det skall vara för nummer så tittar de inte på hur nystansat det verkar vara. :)
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav AndersE » tor 15 okt 2015, 10:16

Fast original numret syns jättebra, inte svårt att läsa alls.

Och om jag lämnar den till stansning på motorhalland, är de inte skyldiga att rapportera detta till transportstyrelsen eller nåt?
AndersE

Inläggav AndersE » tor 15 okt 2015, 13:20

Jag var på motorhalland idag, och pratade med dom igen. Nu vill de inte längre stansa åt mig eftersom jag har hittat ett nummer som inte stämmer med regbeviset.
Och att nu måste jag kontakta transportstyrelsen för en jäkla ruljans på byråkrati.

Suck..

På hemvägen var jag inom en bekant som har bilverkstad. Hand hade stansar som jag kunde låna, men han hade bara siffror. Han sa att det räcker säkert med att
numren stämmer.

Kan han ha rätt? Kan jag stansa in bara siffrorna?

Han tyckte jag skulle antingen slipa av det gamla numret eller slabba på massa rostskyddsmassa och grus o damm över det..
AndersE

Inläggav pwa » tor 15 okt 2015, 19:04

Det är en soppa du råkat in i...
Det besiktningsgubben ser i sin handdator är det han vill se på ramen, så bokstäverna ska vara med också. Mina är så dåligt stansade så de syns knappt, vilket påminner mig om att jag måste ta fram stålborsten nu innan jag ska in. *suck*

Jag kan ju inte säga till dig vad du ska göra, men jag vet vad jag hade gjort... :twisted:
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav AndersE » tor 15 okt 2015, 21:53

Hmm, kollade på claes ohlson, det har ju en sats med 8mm stansar i härdat stål:
"Härdat stål. Satserna består av 36 stansar med A-Z och 0-9. 8 mm inkl. en stjärna."

Kanske bättre o köpa en sån (299:-) istället för att chansa på att bokstäver inte behövs?

http://www.clasohlson.com/se/Bokstavs--och-sifferstansar/Pr408681000

Hur hade du gjort då?
Stansa fullt nummer själv och slipa bort det gamla eller dölja det?

På min gamla mustang 2a (75) hittade besgubben ett "ny stansat" nummer. Jag vet inte vem som gjort det eller när och det stod nog inget i regpappren att det skulle varit
en ny "registrering" på det. Jag tycker det numret verkligen ser hemmastansat ut, men det var ok för dem.
AndersE

Inläggav AndersE » tor 15 okt 2015, 21:57

Har bes uppgifter på VAR på ramen numret ska sitta?
Pratade med en Ih ägare på garaget som hade en 1210 tro jag det var, han sa att hans nummer satt på HÖGER sida precis ovanför hjulaxlen.
På min sitter nr på VÄNSTER sida ovanför axeln.

Bara så jag sätter ett nytt i närheten av var de förväntar sig det ska sitta på en pickup.
AndersE

Inläggav pwa » fre 16 okt 2015, 14:52

Vad jag vet så har besiktningsgubbarna ingen aning om var det sitter. Man brukar få peka ut det mesta för dem...
Mina sitter på vänster sida (förarsidan), framför axeln. Jag har hört att de kan sitta både bakom axeln och mitt över också. Med den spridningen borde du lätt kunna hitta en plats för det nya numret, men försök stansa det snyggt... :mrgreen:
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Återgå till Allmänt