Intyg från generalagent eller tillverkare. HJÄLP!!!

Intyg från generalagent eller tillverkare. HJÄLP!!!

Inläggav sweih200 » mån 07 apr 2014, 14:25

Hej hej
Har en ih 200 -75 4x4 som jag hade tänkt
regga som lätt lastbil, alltså skriva ner totalvikten till 3500kg
Kruxet är dock att jag behöver ett intyg från antingen generalagenten
eller tillverkaren där det står att fordonet är godkänt som lättlastbil.

Min fråga är vart ska jag få tag på detta intyg då.
Själva ih som byggde pickisen har väl lagt ner?
Case har väl inget med bilarna från ih att göra?

Skulle vara värt guld om nån visste vart jag ska ringa.
Tack på förhand.
sweih200

Re: Intyg från generalagent eller tillverkare. HJÄLP!!!

Inläggav sweih200 » tis 08 apr 2014, 12:08

Har suttit i telefon nu på morgonen och pratat med beckab.
Han berättade att bromsprov från tillverkare eller dylikt är förmodligen omöjligt att få tag på.
Däremot så ske det ett bromsprov i stockholm nångång i maj och då kan jag prova min bil och få intyg på att den är godkänd. Kostar dock 10000 och sen behöver jag intyg på att det är nån åtgärd gjord, alltså extra bladfjädrar bortplockad och det kostar kring 7000.

Jävligheten i det hela är att jag först måste besikta den som den är nu och sen montera andra däck med lägre lastgräns, köra sextio mil enkel väg ner till stockholm, lämna bilen hos beckab och ta tåget hem låta dem besikta den efter bromsprovet och åtgärd är gjord, sedan fara ner till stockholm och hämta bilen som då ska va b-reggad och klar.

Klart det är värt 25-30000 för att kunna be frugan ta över ratten så man kan ta en öl och åka ih.
Men finns det nån som redan gjort detta bromsprov så borde väl de intyget gälla för min bil också förutsatt att det är en likadan ih?

Jaja ifall det finns nån fler som går i samma tankar så har vi ju lite mer info nu iaf.
sweih200

Inläggav pwa » tis 08 apr 2014, 16:30

Hmmm... Det här verkar lite skumt med alla dessa intyg.
Om bromsarna är godkända när den är reggad som tung bil så vore det väl attan om de inte klarade att bromsa bilen med en lägre totalvikt. Jämför med olastad bil...
Vad gäller fjäderpaketet så är det ett extra hjälpfjäderpaket som sitter monterat ovanpå det vanliga fjäderpaketet som man plockar bort. Att bevisa att det är bortplockat är inte speciellt svårt. Man utgår från bilens LST (Line Setting Ticket) där det står att det monterats på fabriken, visar bilder ur reservdelskatalogen på hur det ser ut om besiktningsmannen inte fattar, och tittar på bilen för att se att det är borta. Svårare än så skall det inte vara.
Jag hade nog kollat runt med lite olika besiktningsstationer, för du verkar ha råkat på en sur jäkel. :mrgreen:

-Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav sweih200 » tis 08 apr 2014, 21:10

Jo det tyckte jag också men eftersom en lättlastbil får färdes i högre hastighet så är det högre krav på bromsar(svensk dyngbyråkrati).

Angående fjäderpaketet så håller jag med dig helt och hållet, han gav det som förslag.

Sur och sur nja den jag pratade med förra sommaren sa att bilen aldrig skulle kunna godkännas som lättlastbil. Dessutom va han allmänt stöddig och dryg så det slutade med att jag la på.

Det absolut bästa hade varit om jag monterade av hjälpfjäderpaketet och monterat klenare däck, bokat regbesiktning och hoppats på att besiktningsgubben inte tänker på bromsar och bara skriver ner totalvikten. Nästan värt att pröva. :)
sweih200

Inläggav pwa » ons 09 apr 2014, 16:09

Kan ju vara värt att prova, som du säger. Det där med bromsarna är ju rena dyngan. Man dimensionerar ju inte bromsarna efter hur fort en bil får framföras i ett specifikt land, utan efter hur fort en bil kan gå (i originalutförande). Undrar om man inte kan hitta en säljbroschyr (eller om det inte rent av står i instruktionsboken) som säger något om topphastighet? Det borde ju funka som "intyg" från tillverkaren, eller hur?

Om du inte har reservdelskatalogen för din bil så skrik till, jag har nog en i pdf på någon av mina datorer... :) LST kan du säkert få av Martin eller Marcus, om det är en svensksåld bil.

-Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav WARLOCK » ons 09 apr 2014, 17:30

Hmmm... 200 från 75. Har haft en från 74 HNK 184 Den va lättreggad. Tror att dessa blev reggade både som tunga å lätta beroende på utrustning. Däck å antal blad skiljde men bromsar va samma...e ja så gott som säker på. Hör om uppgifterna från min kan hjälpa annars så hör med en annan besiktningsstation.
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK
Medlem i Svenska IH Klubben

Inläggav backstabber » lör 12 apr 2014, 07:35

Ring och kolla med en besiktnings man från SFRO. Dom ska kunna ge raka svar. http://www.sfro.com/
Terräng är till för att köras på.
Användarvisningsbild
backstabber

Inläggav AndersE » mån 04 maj 2015, 20:50

WARLOCK:

Det är jag som har den nu. Det var inga probs sist med bes. Blankt papper fick jag. I år blir det nog tuffare eftersom nu kom det en ny lag i höstas som säger att chassienr SKA finnas instansat i ramen på nyare än 70 tror jag det var.
Och jag minns att de letade efter numret sist, men jag fick igenom den ändå.

Så jag får börja leta o hoppas att det finns ett. Det lustiga är att på lineticket som satt bakom handskfacket står det att det är en 1210.
AndersE

Inläggav WARLOCK » mån 31 aug 2015, 14:00

Hej Anders. Ring mig så ska ja berätta en historia... 8)
0708-965840
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK
Medlem i Svenska IH Klubben

Återgå till Allmänt