Ny ih 1300 -66 ägare och ny medlem på forumet :)

Ny ih 1300 -66 ägare och ny medlem på forumet :)

Inläggav sv1sk1 » sön 25 aug 2013, 10:42

Hej allihopa.
har gått till innköp av en gammal brandbil.
köpt osedd i julas och fick hem den runt midsommar.
bilen har modifierats en del av tidigare ägare.
motor är bytt till en international ford 7.3 diesel med c6 automat.
bak och frammaxel är bytt mot suburban axlar.
styrningen har blivit ersatt med servosnäcka från en mitsubitchi pajero mitt 80-tal.

skicket på denna pråm är kraftig rock n roll och ska behållas i detta skick.

den är registrerad som motorredskap och det e ju ett pluss ;)
sv1sk1
 
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 24 aug 2013, 20:05

Re: Ny ih 1300 -66 ägare och ny medlem på forumet :)

Inläggav sv1sk1 » sön 25 aug 2013, 11:04

jag får inte lagt in bilder så lägger in länken till min sida på PIRATE.no
http://www.pirate4x4.no/forum/showthrea ... 300-66-7-3
sv1sk1
 
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 24 aug 2013, 20:05

Re: Ny ih 1300 -66 ägare och ny medlem på forumet :)

Inläggav sv1sk1 » sön 25 aug 2013, 11:16

Är ju såklart en hel del problem...
styrningen är för klen och ska bytas mot en kraftigare. frammaxeln kommer från en suburban -91 tror jag så styrning från en sånn borde göra underverk.
motorn startar inte, då batteriet sitter bak i bilen och kablar är för klena. tidigare ägare har använt start batteri och startkablar när han skulle starta den. har provat detta men orkar endå knapt dra runt mptorn???
lådan ska slira litegrann men ska sluta med detta när oljan bytts. kommer dock tillbaka efter några mil.
motor och låda kommer från en econoline från runt -90 så delar är inget problem.
golvet bak är i trä och medium ruttet. luktar gammal träbåt...
Jag är som sagt en glad ammatör med tummen mitt i handen :)
några tips och ideer ang styrning och batterikopplingar mottages tacksamt.
ha en fin höst:)
mvh johan
sv1sk1
 
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 24 aug 2013, 20:05

Re: Ny ih 1300 -66 ägare och ny medlem på forumet :)

Inläggav pwa » sön 25 aug 2013, 18:32

Välkommen! Du har hamnat precis rätt med alla frågor. :)
Vad gäller batteri och kablar så rekommenderar jag dubbla batterier med så korta kablar som möjligt. Kablarna skall ha en area av minst 50 kvadratmillimeter, helst 70 eller ännu mer. Kan dock vara svårt att hitta polskor (inte tanter från polen utan pol-skor till batteripolerna) för grövre kabel än 70 kvadrat. Kolla med din lokala svetsbutik, svetskabel funkar utmärkt...

Styrningen, ja den kan ställa till det lite. Jag har lyckats mecka ihop min på 1200'an rätt bra. Kolla min webbsajt så finns det lite bilder där.
Jag har också subba axlar men styrsnäcka från en G20 van, förhöjd styrarm (4 tum), och en hopplockad "drag link". Funkar utmärkt.

Än en gång, välkommen hit och lycka till med bygget... :mrgreen:

-Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa
 
Inlägg: 692
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 21:07
Ort: Malmö


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron