ny på forumet

ny på forumet

Inläggav christian.p » mån 01 okt 2012, 19:54

Hej, jag heter Christian och är ny på detta forum, jag bor i skillingaryd ca 4mil söder om jönköping, jag har precis köpt mig en IH Scout II 77a med en 304 och automat, tanken är att höja och sätta dit lite större hjul, sen blir det lerhålet nästa :P lite mer kraft i den fruktansvärt slöa motorn hade ju inte heller varit fel :P . ja nu vet ni lite om mig iallafall,

Bild

Bild

Bild
christian.p

Re: ny på forumet

Inläggav pwa » tis 02 okt 2012, 21:06

Hej Christian och hjärtligt välkommen hit!!

Nice Scout! :mrgreen:
Tycker du 304'an är slö? Lite konstigt för de brukar funka rätt bra. Tänk på att det är mer eller mindre en lastbilsmotor och att den mår bäst om den snurrar med mindre än 3800 varv. Vridmoment brukar det finnas massor av....

Än en gång, välkommen!

-Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav alfscout » ons 03 okt 2012, 09:43

Kul att du hittat hit! Din Scout ser ju ut att vara i bra skick. Därför tycker jag att det är synd om du planerar att köra i lerhål med den, men det är förstås upp till dig. 304:n är som Paul säger en lastbilsmotor som inte vill gå fortare än 80-100 km/h på landsväg. Det lönar sig inte att "peppa upp" den med häftigare kam, headers och annat heller. Sen beror det ju också på vad du har för utväxling på axlarna. Kan vara 3,31 eller 3,54. I en skogsmaskin bör du ligga över 4 - då är Scouten oövervinnlig. Vill du ha mer snurr på landsvägen är det faktiskt bättre att byta motor till en smallblock 350 eller något sånt än att bygga om 304:n. Det är vad jag tycker, men det finns säkert andra som tycker något helt annat. :lol:
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav christian.p » ons 03 okt 2012, 09:51

Hej och tack för välkomnadet, bilen är i bra skick, faktiskt knappt någon tost men den är köpt en art för qtt gå i skogen. Så det blir axelvändning och super swamper på den. Nä på landsväg har jag inga problem med orken, däremot tycker jag när leran är upp till huven och man behöver lite klipp i motorn för att "lyfta" ur hålen så skulle jag vilja ha lite bättre klipp i den. Men jag är väldigt nöjd med bilen och tycker det är en fräck modell med skönt ljud i motorn. Nu ska jag bara försöka få tag i ett hyffsat soft top till den och en lammelldiff till framaxlen. Jag kommer säkert komma med massa frågor och hoppas ni orkar svara på alla. Finns det föresten någon i jönköpingstrakten som har scout?
Med vänlig hälsning, christian
christian.p

Inläggav Vurpan » tor 04 okt 2012, 18:06

Hej och välkommen!
Ett tips: Det finns en orginal softtopp till salu kompl med bågar i Trelleborg för 4500 eller bud. Kolla Blocket Scout ll reservdelar
Hälsningar
Gunnar
Vurpan
Medlem i Svenska IH Klubben

Inläggav christian.p » tor 04 okt 2012, 18:25

Tack för tipset Gunnar, men tycker det är lite för mycket pengar på denna bil, eller det kanske inte är för mycket men det finns annat jag hellre läger 4500:- på. som t.ex spacers så jag får på mina super swamper som ligger på fälg med fel bultcirkel, för det verkar ju nästan omöjlig att hitta breda fälgar i 16" till dessa bilar, om man inte vill köpa nya då förstås, men då kostar fälgarna 4500 och det känns lite mycket när man bara kör sönder dom på någon sten
christian.p

Inläggav Vurpan » mån 08 okt 2012, 18:03

Tycker att det är lite synd att köra sönder en så pass fin bil bara....borde finnas ngn risigare att fördärva. :sad2: Men det gör å andra sidan att våra bilar som är i gott originalskick blir mer värda! :P :lol:
Vurpan

Inläggav christian.p » mån 08 okt 2012, 18:22

haha jo det är klart, om det finns någon med en höjd skogskörd scout som vill byta så :P jag har suttit halva dagen idag och funderat på om jag ska axelvända eller sätta höjningsblad, det blir nog axelvändning så man slipper ha bladfjädrarna under axlen och på så vis få lite mer frigång mellan mark och axel
christian.p

Inläggav christian.p » mån 08 okt 2012, 18:30

någon som vet ett bra ställe att köpa andra utväxlingar? har dieselarna annan utväxling?
christian.p

Inläggav pwa » mån 08 okt 2012, 20:07

christian.p skrev:haha jo det är klart, om det finns någon med en höjd skogskörd scout som vill byta så :P jag har suttit halva dagen idag och funderat på om jag ska axelvända eller sätta höjningsblad, det blir nog axelvändning så man slipper ha bladfjädrarna under axlen och på så vis få lite mer frigång mellan mark och axel

Om du axelvänder så gör då en "cut-and-turn" också, så du får bra vinkel på kardanen fram samtidigt som du får en vettig castervinkel.
Vad gäller utväxlingar så borde vilken D44 utväxling som helst passa, givetvis med rätt carrier för utväxlingen i fråga. Inte helt hundra på det, men rent logiskt borde det ju vara så, eller? :)

-Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav christian.p » mån 08 okt 2012, 20:09

pwa skrev:
christian.p skrev:haha jo det är klart, om det finns någon med en höjd skogskörd scout som vill byta så :P jag har suttit halva dagen idag och funderat på om jag ska axelvända eller sätta höjningsblad, det blir nog axelvändning så man slipper ha bladfjädrarna under axlen och på så vis få lite mer frigång mellan mark och axel

Om du axelvänder så gör då en "cut-and-turn" också, så du får bra vinkel på kardanen fram samtidigt som du får en vettig castervinkel.
Vad gäller utväxlingar så borde vilken D44 utväxling som helst passa, givetvis med rätt carrier för utväxlingen i fråga. Inte helt hundra på det, men rent logiskt borde det ju vara så, eller? :)

-Paul

jo jag hade tänkt att göra en cut and turn, lika bra när man ändå gör allt jobb, men du tappade mig på "carrier" ?? vad är det??
christian.p

Inläggav pwa » mån 08 okt 2012, 21:01

christian.p skrev:
pwa skrev:

-Paul

jo jag hade tänkt att göra en cut and turn, lika bra när man ändå gör allt jobb, men du tappade mig på "carrier" ?? vad är det??

Manicken som kronhjulet sitter på... Har ingen aning om vad den heter på svenska... :mrgreen:
Om jag inte missminner mig så är de olika för låga respektive höga utväxlingar, men jag kommer inte ihåg var brytpunkten ligger, men 3.73 låter bekant... Säkert nån här som är mer bevandrad i axlar som vet säkert....

-Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav backstabber » tor 11 okt 2012, 17:25

Du kan kolla på viewtopic.php?f=2&t=1742
och av göra vilken sorts axel vändning du vill göra.
Jag föreslår att du bör svetsa dit två stag med gummi bussningar mellan axeln och ramen bakåt.
Det är inte kul om man dyker ner i leran och det tar stop så axeln slår bakåt och slår sönder fördelnings lådan med kardan..
Terräng är till för att köras på.
Användarvisningsbild
backstabber

Inläggav christian.p » ons 03 apr 2013, 15:18

Denna tråden hade jag helt glömt bort, men det har hänt lite med scouten. Det blev axelvändning, fast med axlar från en Dodge W300, så nu sitter det dana 60 bak och 44 fram. Jag flyttade även fram framaxlen ca 30mm för att få bättre attackvinkel. Och när den nu var axelvänd så blev dom gamla boggerna för små så det fick inhandlas Bogger 39,5x18x16,5. då blev det som så att jag fick skära i hjulhusen för att dom skulle gå in. jaja här kommer lite bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild
christian.p

Inläggav backstabber » ons 03 apr 2013, 18:42

ser riktigt bra ut :D
Har du monterat stag mellan axeln och ramen bakåt oxå så att du inte skjuter fördelnings lådan ?
Användarvisningsbild
backstabber

Inläggav backstabber » ons 03 apr 2013, 18:47

Oj jag glömde o påminna om helgen efter midsommar träffen vi IH del lagret. Det ryktas om lite terräng körning på fredagen om allt faller på plats
Användarvisningsbild
backstabber

Inläggav christian.p » ons 03 apr 2013, 19:35

Tack, nä jag har inte monterat något stag, men nu har jag läst lite om det och det verkar som det är ingen dum ide, fast jag har inte haft det på någon annan terräng bil och har aldrig skjutit någon låda, om axlen trycks bakåt så går väl kardanen ihop? var är denna träff någonstans?
christian.p

Inläggav backstabber » tor 04 apr 2013, 15:56

träffen är i örebro och håller på hela helgen.
Jag brukar campa där och har lyckats bli odrägligt full :lol:
kolla i forumets träff sida :)
Användarvisningsbild
backstabber

Inläggav christian.p » mån 08 apr 2013, 11:03

backstabber skrev:träffen är i örebro och håller på hela helgen.
Jag brukar campa där och har lyckats bli odrägligt full :lol:
kolla i forumets träff sida :)

Ok, nja örebro är väl gränsfall på långt att köra med den bilen, och midsommarhelgen är det ju träff i Eksjö, så att hinna få ihop bilen på en vecka och kunna köra till örebro blir nog lite mycket.
christian.p

Inläggav corvinius » tis 09 apr 2013, 17:32

christian.p skrev:Ok, nja örebro är väl gränsfall på långt att köra med den bilen, och midsommarhelgen är det ju träff i Eksjö, så att hinna få ihop bilen på en vecka och kunna köra till örebro blir nog lite mycket.

...men du är mkt välkommen även i annat fordon...
2012 var vi dryga 50 näsor... ( å 25 bilar....)
bättre en tia i handen...
än en tjuga i foten... www.loadstar.se
Användarvisningsbild
corvinius

Inläggav christian.p » tis 18 jun 2013, 19:09

jaha då var den ombyggd lite till, har satt på Dana 60 fram och GM14BFF bak. samt fått på beadlocksfälgar.

Bild

Bild
christian.p

Inläggav backstabber » tor 20 jun 2013, 17:10

fan va cool den e :D
Var har du hittat bedlock fälgar såna vill jag oxå ha ?
Användarvisningsbild
backstabber

Återgå till Allmänt