scout II för $60'000

scout II för $60'000

Inläggav corvinius » tis 17 apr 2007, 14:42

dehär vore nått....

Bild
för typ $60'000

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/one-of-a ... dZViewItem
Senast redigerad av corvinius tor 13 sep 2007, 14:51, redigerad totalt 3 gånger.
bättre en tia i handen...
än en tjuga i foten... www.loadstar.se
Användarvisningsbild
corvinius
Medlem i Svenska IH Klubben

Inläggav Jan Arvidsson » tis 17 apr 2007, 20:07

Tack för tipset Hr Corvinius. Current bid var 1450$ när jag kollade!!! :evil: Jag som köpte min senaste i skala 1:1 för 3000 SEK :D
Men jag har sett tramptraktorer från 50-talet gå för 20000$ på auktioner over there. Och Scout i co-kart format med Briggsmotor och plastbalja ligger på 10- 15000$. Så det är billigast med riktiga grejor :!: :!:
Rika barn leka bäst och vi övriga försöker :roll:
IH Macht frei
Jan Arvidsson

Inläggav corvinius » fre 14 sep 2007, 10:15

okejrå....
iome @ man inte kan radera inlägg så får ja väll gå in å ändra de gamla... :wink:
men då funkar inte jannes komentar nå vidare... eller? :roll:

jaja... här e en hyggligt fräsh ScoutII på eBay....
synd att den inte finns kvar till försäljning nu när ja ska till California....
sticker tre veckor me familjen... (men lite IH tid kan man nog klämma in :D )
bättre en tia i handen...
än en tjuga i foten... www.loadstar.se
Användarvisningsbild
corvinius

Inläggav alfscout » fre 14 sep 2007, 15:07

Vill bara påminna om att det finns en minst lika fin Scout II på blocket. Det är Karl-Erik Tamminens helt orenoverade och rostfria bil med bara
1 750 mil på mätaren och ett troligen unikt Suntanner-kapell. Priset
120 000 kan verka högt men en finare Scout finns knappast i hela Europa.
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav pwa » fre 14 sep 2007, 21:29

corvinius skrev:okejrå....
iome @ man inte kan radera inlägg så får ja väll gå in å ändra de gamla... :wink:
men då funkar inte jannes komentar nå vidare... eller? :roll:

Nu kan alla radera sina egna inlägg.... Sorry, hade missat att sätta det i forumrättigheterna... :oops:

Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.wargenstahm.se
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav alfscout » sön 23 sep 2007, 20:45

Det är så tyst på forumet nu att man kanske törs sticka ut en haka... Det gäller överpriser på Scouter som renoverats sönder - säkert till bra bilar men så fjärran från originalet att de egentligen inte har mer värde än vilken bil som helst. Förstå mig rätt. En Scout värd att bevara för framtiden MÅSTE vara i originalskick. Det har tyskarna insett och jag rekommenderar hemsidan www.ihc-scout.de
Där annonserar för övrigt en handlare som heter Joshua Fischer och håller till i Stuttgart-Karlsruhe-området. Han har 24 st IH till salu, de flesta Scout. Dessutom har han en rätt snygg Monteverdi som vi ju aldrig fick in till Sverige. Skulle kunna vara ett samlarobjekt för den som gillar stuket.
Utan att få provision eller något annat så skulle jag än en gång vilja påstå att Sveriges enda Scout II som är värd pengarna är Karl-Erik Tamminens till 99 procent orörda Suntanner. Varför köper ingen den? Kom gärna med mothugg. Vårt forum är ju öppet för alla åsikter, inte sant? :twisted:
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav pwa » mån 24 sep 2007, 18:58

Alf, jag håller faktiskt med dig. Skall man betala ordentliga pengar för en IH så skall det inte vara nåt mycket micklat med den. Det skall vara originaldelar rakt igenom, annars är det ingen samlarbil.
Å andra sidan, ta en sån skum typ som mig... Jag har en liten annan approach, nämligen att jag använder mina IH och det i stort sett dagligen. Jag vill alltså både ha kakan och äta den! Jag vill ha IH för att jag gillar dem, formerna är underbara, samtidigt som jag vill ha en bra och bekväm bruksbil (hur bekväm är en C1200?). Så, jag har moddat lite. Mer än lite ibland, men jag försöker behålla IH charmen så gott det går. :)

Men som sagt, en perfekt renoverad bil som bara är fixad med originaldelar... Ja, det är lite av en dröm. :oops:

Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav alfscout » mån 24 sep 2007, 20:08

Rätt så. Vad jag avsåg var samlarbilar som man finåker med soliga sommarsöndagar (som ju blir allt sällsyntare vilket är en fördel för miltalet). Vi andra som använder våra IH som vardagsbilar behöver ju inte lägga originalaspekter på dem i samma utsträckning. Förresten skulle det vara intressant att veta hur många svenska IH-ägare som använder sina bilar som vardagsfordon. På rak arm kommer jag bara på Paul Wargenstahm, Alf Agdler och Olle Carlsson. Är det fler som läser detta, skriv en rad.
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav Jan Arvidsson » mån 24 sep 2007, 21:06

Som F.D reservdelsnasare till IH så vet jag att det finns några till IH som används året runt. En i Linköping och en utanför Aneby + någon i STockholm. Men det är alldelse för få. Har efter att 1200:an avytratts tagit in min Scout II i garaget för att fixa till en del över vintern. Sedan blir den familjens andrabil. Men måste erkänna att riktiga saltdagar känns det fel att ta ut en IH :( Annars är de perfekta vinterbilar :D Minna bägge Loadstars är inregade och försäkrade året runt. Men den som är lastbil har rullat en del saltstänka vintermil och tyvärr, det märks :cry: . Men låt oss säga att det hade varigt förbas----t roligt att få se fler som kunde använda sina IH nästan året runt. De kan faktiskt förrena mycket nytta och nöje :D I tillägg vill jag också berätta att i ett villaområde som vårt så väcker det mycket känslor när man klipper gräs med 40 år gammal IH Cub Cadet åkklippare. Att sedan dessutom ha 12,5 ton IH brandbil parkerad på gatan, jo då får man besök av vägföreningens ordförande.
Det hade inkommit "åsikter".......... Men tjii fick de, enligt kommunen så har vi inte gjort något fel :twisted: :twisted: :twisted: Bilen är inregad och körs regelbundet och hindrar ingen trafik. Skadeglädjen är den ända sanna glädjen :lol: Möjligen efter att köra IH.
IH macht frei und freude
IH Macht frei
Jan Arvidsson

Bruksbil

Inläggav martin » mån 24 sep 2007, 22:37

Jag håller med att en IH är byggd för att brukas och det tål den bra, jag har inte hafft annan bil än IH de senaste 5 åren, ok att kärleken skiftar lite mellan objekten. (jaja den där peguoten vill jag inte höra om, det var en olycka och så gick den aldrig riktirt bra heller, dock Tjeckien och tillbaka. Men inte riktigt bra!) :evil:
För jag blir så nöjd varje gång jag kommer ner på gatan och mullrar igång bilen. Och för att sitera Anders Willgård: Bensin är förtfarande billigt! Sä de så.
Däremot har jag inget emot att "förbättra" IH,arna helst med andra IH delar. Jag menar bättre tändsystem, andra axlar, alla som försökt åka något länge i en 1200 med 4:88 vet vad jag talar om :? Skivbroms istället för trummor mm.
Och sist men inte minst viktigt det är mycket trevligt folk som åker IH. :D

Ha de, Martin
Användarvisningsbild
martin

Inläggav Jan Arvidsson » tis 25 sep 2007, 07:22

Hej igen. Vid närmre eftertanke :idea: baserat på mina erfarenheter så är det max 15 IH i Sverige som används någerlunda regelbundet året om. Av de totalt ca 1200+ IH som finns så är det alltså knappt en (1) !!! procent som används till det som de är skapta till, arbete och glädje :P
Sedan tillkommer ca 100 till max 200 som rullar några få sommarmil. Det finns några få räddningsfordon kvar i aktiv tjänst men de deltager "utom tävlan". En av klubbens stora uppgifter måste vara att få fler IH ut ur ladorna :!: :!: Det är ju så modernt nu förtiden att komma ut "ur garderoben" :?: Låt oss samlas under mottot UT UR LADORNA istället :!: :!: Gudskelov är det helt annorlunda på traktorsidan :D .
Lev väl
IH Macht frei
Jan Arvidsson

Inläggav Jan Arvidsson » tis 25 sep 2007, 13:38

Hej igen
Förresten så bör nog den här debatten flyttas till Allmänt och inte fortsätta under säljes :!: :?: Eller vad säger mastern :?:
IH Macht frei
Jan Arvidsson

Inläggav pwa » tis 25 sep 2007, 16:14

Haft tanken, men inte hunnit förrän nu... :?
Så, nu är det flyttat....
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav WARLOCK » tis 25 sep 2007, 21:34

Ja det blev mycket att svar på. Men om vi börjar med Karl-Eriks bil så- om jag haft råd så hade jag köpt den till Nette som bruksbil :shock: . Ja ni läste rätt. Med omsorg så hade den rullat tills det enda Nette kunde köra var en rullator. Det finna med IH intresset är att vi är en liten skara enutiaster som älskar dessa bilar. Jag tror inte att det kommer att ändra sig så mycket i framtiden så vi komer nog att även i fortsättningen vara en liten men glad skara som bytar bilar med varandra och plockar hem lite ensamma IHs som står lite här och var. Några tycker kanske på att vissa asar hem bilar i parti och minut för att bara ställa undan. Jag tycker att det är bättre dom står hos någon som håller på med IHs än att dom står bakom en lada eller under en pressening. Har själv två Scoutar på G som båda ståt i typ 15år. I fjol plockade jag hem en Travelall som var avstäld 1984 och skulle åka på skroten. Jag har ju även haft ett ben i MoParvärlden i många år och den utvecklingen som det har varit på framförallt muskelbilarna vill vi inte ha i IHvärlden. Toppriset där 5 milijoner DOLLAR :shock: Ja ni läste rätt, bilen är en 71 Hemi Cuda Cab, 9 byggda. Men även clonade Hemi och SixPack bilar kostar upp till 500 000 $.
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK

Inläggav WARLOCK » tis 25 sep 2007, 21:51

Sen var det frågan vem som kör med sina IH. Jag har snart kört 1000mil i år varav ca 750mil med bikinitop eller under bar himmel. Imperialen har bara rullat 300mil. Staffan kör om inte dagligen så åtminstånde ett par gånger i veckan med sin 1300. Micke (Yellow Scout) har bara sin Scout så den rullar dagligen. Finns en disel Scout utanför Skurup, Jimmy kör så gott som dagligen med den.
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK

Inläggav pwa » ons 26 sep 2007, 19:26

Cool! Då börjar vi ju bli ett par stycken! Fast min har stått still nu i nästan en hel vecka... :( för det är mest arbetslimosinen som rullat...

Och, som du säger Richard, bättre att de står hos nån som bryr sig än att de skrotas. Klart bättre!

Paul
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
1967 Travelall 1000B
1964 Travelall C1200
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav Jan Arvidsson » ons 26 sep 2007, 20:45

Hej. Visst är det bättre med "stationära motorer" hos någon som kan ta rätt på dom än ute bak logan hos Kalle Kula i Ovanläder som sk---r i vilket :shock: Ännu trevligare är det sedan om man kan tänka sig att sälja till en annan IH freak inom vår lilla familj. Ju fler mobila motorer, desto bättre :P :P . Här är kontakterna inom klubben ovärdeliga. Och kanske det är bäst om IH inte blir någon jättekult att samla på. Priserna går ju då lätt rakt upp i ozonhålet. Och vi precis som alla andra stora kulturarbetare blir aldrig förstådda av vår samtid :roll:
Glädjande att höra Richard berätta om fler som rullar men tyvärr så är fortfarande ca 75% av IH beståndet i landet avställda :( .
Bättre påställd och påsatt än avställd och avsatt :P :twisted:
Lev väl
IH Macht frei
Jan Arvidsson

Inläggav WARLOCK » ons 26 sep 2007, 22:33

Jag har under mina 20år som IH ägare köpt ca 15 st IH. ALLA har varit obesiktgade, 4st har kommit ut på vägen, 3st har jag skrota och 7 av dom är fortfarande i min ägo. En rullar :oops: och förhoppningsvis en till nästa år. Min Beauty Beast (som vår redaktör älskar) har nu fått nya överdelar på bakskärmarna. Nu ska jag svetsa upp en rostig baklämm för jag sålde den rostfria, sen ska ja byta högerdörren innan jag lagar taket så förhoppningarna är att taket är på tills Februaristormarna 8) Tur att IH har så djäkla bra värmesystem. Javisst, ska byta tank också, tydliggen hål på översidan. :cry:
IH EN GÅNG IH ALLTID
Användarvisningsbild
WARLOCK

Återgå till Allmänt